Stadspartij VOORBRUGGE stelt haar kandidatenlijst en speerpunten voor.
In Brugge is de stadspartij waarmee Mercedes Van Volcem als kandidaat-burgemeester naar de verkiezingen trekt volledig klaar. “We hadden meer kandidaten dan plaatsen”, stelt Van Volcem.
De lijst bestaat uit 47 kandidaten die zich willen inzetten voor hun stad en dus VOORBRUGGE.
1. Bloeiende binnenstad en deelgemeenten
De stadslijst wil dat de Bruggeling verder kan openbloeien in een veilige, mooie en fleurige binnenstad en bloeiende deelgemeenten.
Een groene stad vol parken en pleinen, wijkkwaliteitsplannen (ipv wijkmobiliteitsplannen) en een wijkbarometer, straattuinen, geveltuinen, bossen en natuur, speelpleinen, groene stoelen en banken.
Openbloeien kan je alleen in een veilige stad. Met de stadspartij zetten we in de toekomst sterk in op veiligheid. Veiligheid is iets dat niet de mensen maar de overheid moet realiseren.
Met VOORBRUGGE willen we ook een woonpact sluiten en de bouwverordening herschrijven naar de tijdsgeest van vandaag. Deze instrumenten moeten het aanbod van koop- en huurwoningen verhogen zodat het betaalbaar blijft om in Brugge te wonen voor onze kinderen. We willen Brugge ook vochtvrij maken en huizen energiezuinig (woonkostbenadering) maken, leuke toekomstplekken creëren (waarover later meer) en de ingezette stadsvernieuwing verderzetten.
2. Een bloeiende stad wordt gedragen door een sterke economie
De Bruggeling moet ook kunnen groeien. Groeien is openbloeien en daarom zetten we in op een sterke economie waar we veel vertrouwen geven aan mensen. Economisch groeit onze stad niet sterk genoeg. Er zijn te weinig jonge mensen, er is te weinig ruimte en te veel regelneverij die de dynamiek fnuikt. We schrijven geen geitenwollensokkenverhaal, maar stellen een stedelijke versimpelaar, aan die aanbevelingen schrijft om het aantal regels en taksen sterk te vereenvoudigen, maar telkens met oog voor rechtszekerheid en de garantie dat er geen afbreuk wordt gedaan aan een kwalitatieve omgeving (groen en een gezonde stadslucht.
Zo willen we onder andere de terrastaks afschaffen, meer kleur toelaten op terrassen en de bouwtaks voor parkeren verder verlagen, want dat maakt het verbouwen en wonen enkel maar duurder.
We zetten ook in op kwalitatieve groei. We streven naar innovatieve en toegankelijk zorg, een toerismebeleid dat steeds vernieuwt en op een duurzame manier groeit met veel nieuwe starters en veel makers.
Kwalitatieve groei betekent dat we ook oog hebben voor de leefbaarheid in de stad. We moeten niet blind zijn voor de kansen die toerisme ons biedt, maar we moeten ook limieten stellen. We zetten in op een slim drukte beheersplan. In plaats van een hotelstop komt er een vestigingsbeleid zoals in Maastricht. Brugge heeft groei en vernieuwing nodig.
3. De stad moet ook bereikbaar zijn voor jong en oud.
We zetten in op de 15-minuten stad, waar alle voorzieningen binnen die tijd bereikbaar zijn. Brugge is bovendien een fietsstad en dat willen we versterken, maar we moeten beseffen dat ook de auto niet weg te denken is.
We willen enkel kleine elektrische bussen in de binnenstad en een bijgestuurd bussenplan (bedrijventerrein B-park en rusthuizen). De kleine busjes kosten geld maar het systematisch vervangen van kasseien door de zware bussen ook. Het is duurzamer en veel leefbaarder met de kleine shuttlebussen in de binnenstad. Deze zijn gratis voor bewoners met een Bruggekaart.
4. Parkeerbeleid in de binnenstad doen we doordacht en gedifferentieerd.
We moedigen bezoekers aan ondergronds te parkeren door het ondergronds tarief goedkoper te houden dan bovengronds parkeren.
We behouden het gratis shop-and-go tarief van het eerste uur in de ondergrondse parking van het Zand.
Daarnaast breiden we het ondergronds parkeren uit, realiseren een low cost parking aan het station voor toeristen, pendelaars en bewoners voor de binnenstad die elektrisch willen laden en gaan na hoe we de toeristenbusparking ook aldaar kunnen integreren.
5. De inwoners van de deelgemeenten krijgen een voucher van 8u (2 x 4U) om gratis ondergronds te parkeren.
Zo moedigen we hen aan om ook onze stad te bezoeken. Bovengronds parkeren is uitsluitend voor bewoners in Brugge West omdat ze een grote parking hebben (’t Zand) in de nabijheid. Bezoekers van inwoners in de binnenstad kunnen bovengronds parkeren met vouchers aan 1 euro tarief net zoals de zorgverstrekkers, poetsvrouwen, en bezoekers van vrije beroepers, horeca, winkels en kappers.
In andere zones in de binnenstad voeren we bewonersparkeren in vanaf 18 u. Overdag komen er veel plaatsen vrij van mensen die gaan werken. We behouden twee gratis bewonersparkeren per gezin.
We maken dit doordacht plan samen met de inwoners en ondernemers in de stad “nothing about us, without us”
6. Een boeiende stad
Brugge moet ook boeien voor jong en oud. Dat betekent dat de stad een plaats is vol cultureel aanbod, veel sportmogelijkheden, een uitgebreid verenigingsleven en veel vrijwilligers. Boeiend betekent ook dat mensen buiten komen en elkaar echt ontmoeten in plaats van virtueel of elke avond voor de buis zitten. “Prachtige pleinen en parken zonder volk? Neen, we kiezen voor een stad vol beleving en beweging, waar we samen feesten, samen sporten en samen herinneringen maken om met elkaar te delen, niet online, maar in het echt”.
We willen geen slaapstad maar geloven dat een stad kan bruisen met respect voor de bewoners. Onze aanpak is een aanpak van nabijheid, zorg en grenzen stellen. Leefbaarheid en beleving kunnen hand in hand gaan.
7. Boeiend is het als het sociaal en warm is, maar er moet ook voldoende variatie zijn.
Geen eenheidsworst in het aanbod van evenementen en winkels.
Leuke kwalitatieve evenementen zoals de Warmste Week en de Ronde Van Vlaanderen zijn daar een goed voorbeeld van. We willen Benenwerk (dansfestival op alle pleinen in de stad) uitbreiden naar een driedaags festival op donderdag, vrijdag en zaterdag.
★ Benenwerk ‘Ballroom Brugeoise’ 2024 ★
Een boeiende stad is ook een stad vol mensen met plannen en veel starters, verenigingen en vrijwilligers.