Ga naar de inhoud

1. Ruimte voor de Bruggeling

Lees hier het programma rond het thema RUIMTE VOOR DE BRUGGELING:


Brugge als de meest leefbare en gezonde stad van Europa. Vandaag is dat Wenen. Met VOORBRUGGE zijn we ambitieus voor onze inwoners.     

We gaan voor meer groen, gezonde lucht en voorzieningen binnen handbereik van elke Bruggeling. We investeren in bruisende, comfortabele en veilige wijken, in toegankelijke en nette open ruimte waar iedereen zich thuis voelt.

De publieke ruimte is van ons allemaal, dus laat ons die samen vormgeven naar onze behoeften en wensen.

VOORBRUGGE kiest voor vernieuwend beleid voor stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening. Groen, duurzaamheid en efficiëntie staan centraal in al onze plannen.

We kijken verder dan 2030 en werken verder aan een visie ‘Ruimte voor Bruggelingen 2050’.

We plannen mensgericht : samen met bewoners, gebruikers en experts stellen we een gedragen beleid op dat mee evolueert met de snel veranderende wereld.

De uitdagingen zijn groot, maar wij maken heldere keuzes.  Er zijn vandaag en in de toekomst meer en kleinere huishoudens in de stad op dezelfde oppervlakte, dus gaan we slimmer bouwen, verdichten en verhogen op strategische locaties (niet aan de bufferzone van Unesco).  Zo behouden we onze groene en open ruimtes.  We zetten ook in op kwalitatieve co-living.  Het klassieke gezin bestaat vandaag nog altijd, maar er zijn in onze stad ook veel singles, afgestudeerde jongeren, ….. maar ook samengestelde gezinnen die soms meer ruimte nodig hebben als alle kinderen thuis zijn.

Brugge, de leefbaarste en groenste stad van Europa.

De stadspartij VOORBRUGGE wil een stad vol parken. We willen een stad met groene en bruisende pleinen. We willen een stad met meer en veel bos en natuur. We schrijven geen geitenwollensokkenverhaal maar willen een sterk economisch weefsel in de meest  kwalitatieve omgeving.

  • Bij het opstellen van ruimtelijke plannen betrekken we vooraf verschillende belanghebbenden, buurtbewoners en zoveel mogelijk expertise (veiligheid, toegankelijkheid,…). Het stadsbestuur neemt tussentijds principiële beslissingen over het traject zodat er verder kan worden gepland. Dit kan vlug op verzoek van besturende partijen geagendeerd worden zonder ellenlange administratieve nota’s.  De administratie werkt de genomen beslissingen uit.  
  • Bij grote woonprojecten komen er ook inspraakvergaderingen net zoals bij openbare werken. Pas nadien komt het wettelijk openbaar onderzoek. Na de inspraak volgt ook een uitspraakvergadering van het bestuur.
  • We betrekken de Bruggelingen bij de inrichting van de publieke ruimte via open ontwerpateliers.

»     Vertrekkende van de vaststelling dat plannen lezen en interpreteren een bepaalde voorkennis en scholing vergt, maken de ontwerpateliers maximaal gebruik van

visuele technieken.

Brugge is geen koploper geweest in het inzetten van dergelijke technologie en moderne vormen van inspraakmogelijkheden, toch is dat noodzakelijk.

We willen beschikken over de basisgegevens om een ‘digital ontwerp’ van onze stad te maken, waarin we, samen met bewoners, vrijelijk kunnen experimenteren naar de invulling van de publieke ruimte.

»     We maken hierbij gebruik van gelote panels die niet alleen een draagvlak creëren, maar ook zorgen voor nuance in het debat, en het loutere individuele belang overstijgen. 

»     Door te werken met voorlopige ontwerpen, die dynamisch en aanpasbaar zijn, en ruimte te geven om te experimenteren, ontwerpen we een buurt als samenspel tussen de technische deskundigen (planologen, verkeerskundigen) en de ervaringsdeskundigen (bewoners, ondernemers, scholen, … uit de buurt).

We nemen de tijd voor gesprekken met en tussen alle betrokkenen. We weten immers dat die tijd achteraf ruimschoots wordt ingehaald, omdat we lange (juridische) procedures kunnen vermijden.

»      Technologie zoals Virtual Reality (VR) en 3D simulaties maakt niet alleen een ‘zicht’ op de toekomstige publieke ruimte mogelijk, maar stelt ons ook in staat om mensen te laten rondlopen of rijden in een nieuwe verkeerssituatie. Dit maakt voorstellen veel tastbaarder dan het tekenen van pijltjes op een kaart.  De diensten omgeving en publieke ruimte en mobiliteit specialiseren zich in deze technieken.  Beleid en draagvlak doe je met de juiste communicatie. 

»     Bij de invulling van publieke ruimte is er nood aan voldoende ‘witruimte’, die door gebruikers zelf dynamisch en organisch kan worden ingevuld. Een te cleane, te

veel geplande ruimte schrikt af, en smoort elk spontaan initiatief.

Bij de invulling van publieke ruimte ook baseren op praktisch gebruik van onderuit, bijvoorbeeld door zogenaamde olifantenpaden te ‘officialiseren’. (Een olifantenpad of olifantenpaadje soms ook wel afstekertje genoemd is een niet-officieel fiets- of wandelpad dat bedoeld en onbedoeld door gebruikers van de reguliere fiets- en wandelpaden in de loop van de tijd wordt gecreëerd.)

  • We betrekken systematisch mensen bij wat in hun omgeving tot stand komt via heldere procedures, met inspraak in de beginfase van plannen en waarbij het bestuur duiding geeft en verantwoording aflegt voor de achterliggende argumentatie en beslissingen. Na een inspraakvergadering organiseren we ook een uitspraakvergadering.  Vaak is er nu enkel een brief vanuit de communicatiedienst die de opmerkingen verwerkt maar dat is nooit echt leesbaar en wordt vaak mis begrepen.
  • We optimaliseren het gebruik van bebouwde ruimte, via meervoudig ruimtegebruik met een divers en een belangrijk aandeel betaalbaar woningaanbod op maat van elke levensfase.
  • We waken hierbij over een aanbod voor gezinnen. Een mix van types blijft absoluut noodzakelijk. Zo houden we ook rekening met sportinfrastructuur, scholen en werkplaatsen en woonondersteunende functies (kinderopvang, strijkateliers, …..)
  • Met VOORBRUGGE willen we rechtszekerheid, voorspelbaarheid en vereenvoudiging op het vlak van stedenbouw en ruimtelijke ordening bieden. Dit met vereenvoudigde stedenbouwkundige voorschriften en procedures.  De  bouwverordening heeft geen mini-update nodig maar een grondige herziening naar de moderne samenleving  (mobiliteit, elektriciteit, zonnepanelen, oppervlakte woningen, opsplitsen van gebouwen, functiewijzigingen,…).
  • Wensen, noden en doelstellingen worden op voorhand gewikt en gewogen. In de ruimte zijn er veel vragers maar knopen moeten worden doorgehakt : bomen, ruimte om te spelen, terrassen, brandweer, jeugd, parkeernormen, fietsstallingen, ….
  • We maken ‘Wijkkwaliteitsplannen’ die ook de ruimtelijke uitdagingen voor een wijk of deelgemeente beantwoorden. Omgevingsvergunningen passen we daarin. 
  • We zijn ons bewust dat afgeronde plannen nooit af zijn en statisch. We laten steeds gemotiveerd afwijken toe als dit de tijdsgeest omvat.  Het beste plan laat zich niet altijd door regels vatten, het smoort elke creativiteit en dynamiek. We voeren de regel van Snozzi in (Als een project beter wordt door een regel niet toe te passen dan is de afwijking toegestaan).
  • Als onroerenderfgoedgemeente volgen we de richtlijnen van Vlaanderen en zetten we deze hefboom in als begeleider en facilitator, zonder hierbij strenger te willen optreden.  Brugge hoeft niet strenger te zijn dan Vlaanderen.  Vaak wordt onterecht naar Unesco verwezen, maar vele regels legt Unesco niet op (enkel streng omtrent afbraak, stratenpatroon, dakenpatroon). Kleuren en andere details zijn niet het voorwerp van Unesco.
  • Bij de keuze voor straatmeubilair vermijden we standaardisering, en houden we rekening met het totale design van de omgeving en specifieke kenmerken en tradities van wijken en deelgemeenten.   We laten ook creativiteit toe op terrassen en in pop-up zones.
  • Bij middelgrote en grote bouwprojecten zetten we maximaal in op vooroverleg en zorgen we voor duidelijkheid en een aanspreekpunt op het gebied van ruimtelijke ordening.  We maken een verslag van het overleg binnen de drie dagen en koppelen terug.

Stedelijke vernieuwing en Stadsontwikkeling

Met VOORBRUGGE ontwikkelen we onze stad verder als meest leefbare en groene stad.

De groene stoelen op pleinen en parken zoals in Parijs zijn daar symbool van.

Onze stadsontwikkeling ontwikkelt de gebieden verder tot nieuwe, groene, duurzame stadsdelen. Meer woningen in deze projecten of makkelijker opsplitsen van panden kan de betaalbaarheid ten goede komen.

We stimuleren nieuwe participatieve stadsvernieuwingsprogramma’s. We leggen een focus op de herontwikkeling van sites zoals Liantis in Sint-Gillis, de Fluvius site in Christus Koning, de site Lanssens aan de haven, de site Kinepolis (nog meer sport en randparking) , de Veemarkt op Sint-Pieters en de Veemarkt in Sint-Michiels,  de oude gebouwen van financiën in Christus Koning, de gebouwen van Howest in de Sint-Jorisstraat, herbestemming van kloosersites ……met aandacht voor noden inzake voorzieningen en groen in de buurt.  We dromen ook van een nieuw stadsdeel op de site Genencor op lange termijn en creëren alvast een fietspad (ring) boven het water aan kant Genencor.   

We denken na over herbestemming van kerken (Sint-Pauluskerk, Sint-Godelievekerk en Stella Maris kerk) en stimuleren ook medegebruik en nevengebruik.  We zoeken ook gepaste invullingen voor onze kloosters in de binnenstad en abdijen.

We zien mogelijkheden voor herontwikkeling, we noemen ze toekomstplekken :

  • Site Lanssens (wonen aan het water)
  • Boninvest (versterking van de Vesten)
  • Oude stelplaats De Lijn (van Stelplaats aar Groenplaats)
  • Genencor site en oude Brandweerkazerne (visie op lange termijn)
  • Sint-Pietersplas (belevingszone, zwemmen in open water en natuurbeleving)
  • Oud slachthuis Veemarkt Sin Pieters
  • Kanaaleiland (vrijetijdseiland met wonen)
  • Kinepolis (sport en ontspanning met randparking)
  • Brugse Ramblas (groene boulevard naar de stad) in plaats van viervaks autostrade die het hartje van de stad doorsnijdt
  • Ontwijde Kerken herbestemmen samen met de buurt
  • Het Boudewijnpark moet een totale make-over krijgen en we bepleiten bij de erfpachthouder gebruik van het meer voor de Bruggeling en realiseren een veilig fietspad over de site (huidige parking)
  • de Veemarkt in Sint-Michiels wordt een nieuwe  woonplek die goed wordt opgevolgd naar fasering een leefbaarheid toe
  • Miltaire Kazerne op Sint-Kruis (park)
  • Het seminarie in de binnenstad (stadspark)
  • De Bond op Buiten de Smedenpoort (een nieuwe Republiek)
  • De Oude Vismijn site en Zeebrugge krijgen op termijn een totale make-over
  • Kloosters die vrij komen kunnen we herbestemmen tot een hotel, studentenhuisvesting, zorgwonen of makersplek
  • De site van Howest in de Sint-Jorisstraat kan een fijne woonplek worden 
  • Jan Breydelstadion wordt het sportpark bij uitstek  (voor Club Brugge en tijdelijk ook nog voor Cercle Brugge)
  • de site van de WVI op de Baron Ruzettelaan  
  • sportpark Gulden Kamer met een jeugdcomplex voor Cercle Brugge
  • zorgcampus Oud Sint-Jan krijgt een nieuw ziekenhuis
  • de zone tussen de Steenbruggebrug en Kanaaleiland richten we in als een zone voor de Bruggelingen (zoals Paris Plage aan de Seine)…….
  • We versterken de groene gordels waar mogelijk rond de stand inzonderheid de zones met veel hittestress (Sint-Jozef en Koolkerke)
  • We maken van het Maleveld en de aangekochte 27 ha een mooie gebied dat zich inpast in het landschapspark het Zwin (en verbinden met Malebos en Ryckevelde)
  • Daarnaast richten we de voorkant van stationsplein opnieuw in tot een veilige en groene stationsomgeving met voetgangersbruggen.  
  • Het Minnewater krijgt er niet alleen een huis van de Bruggeling bij maar ook een tuin voor de Bruggeling
  • Het wijkpark Ten Boomgaarde in Sint-Michiels  werken we af (na tien maand regen)
  • We leggen de Burg opnieuw aan met respect voor de mooie bomen (platanen)
  • De Rozenhoedkaai wordt drempelloos heraangelegd
  • ….
  1. We faciliteren tijdelijke invullingen.
  2. We voeren een actief verwervingsbeleid en kopen strategische sites (strategische aankopen) om de regierol te bepalen.  We richten ons op verloederde sites of gebouwen met groot strategisch voordeel.

Mobiliteitsprojecten maximaal ondersteunen

Om onze stad te laten groeien, is er nood aan grote investeringen in grote mobiliteitsprojecten. Stad Brugge is geen trekken van al deze projecten of verantwoordelijke. Toch ondersteunen we maximaal zodat we er kunnen over waken dat al deze projecten Brugge en de Bruggelingen verder vooruit brengen.

  1. Er is nood aan een doorbraak in het dossier rond de nieuwe Steenbruggebrug. De plannen liggen klaar en de omgevingsvergunning werd verleend. De laatste plooien moeten gladgestreken worden dan kan de eerste spade in de grond.
  2. Om het verkeer van en naar de stad vlot te laten verlopen, moeten we aandringen bij het De Vlaamse Waterweg NV om de staat van onze bruggen beter op te volgen en sneller te handelen wanneer deze te wensen overlaat. De stad ondersteunt maximaal bij de bouw van de nieuwe Kruispoortbrug, Krakelebrug en de herinrichting van de Gentpoort. Ook in Zeebrugge streven we naar herinrichting van de N31 tussen de snelweg A11 en Zeebrugge om van de veiligheid voor fietsers onze prioriteit te maken. 
  3. De definitieve plannen voor de heraanleg van de stationsomgeving konden we afgelopen legislatuur vastleggen. De veiligheid van voetgangers en fietsers stond daarin voorop. De Bruggelingen onthaalden onze plannen heel positief. We moeten ons dan ook maximaal inzetten om alle drempels weg te werken opdat de werkzaamheden vlot van start kunnen gaan. Een veilige stationsomgeving met nieuwe aanblik staat hier op het spel.
  4. Onze plannen voor een Brugse Ramblas zetten we opnieuw kracht bij. Tussen de Bloedput en ’t Zand moet de ringweg ondertunneld worden zodat bovengronds een groene laan als verbinding kan gerealiseerd worden. Dit zou opnieuw een stap vooruit zijn om de leefbaarheid van onze mooie stad te verbeteren.
  5. We zetten sterk in op de verdere ontwikkeling van het museumkwartier nu de werkzaamheden van de nieuwe tentoonstellingshal begonnen zijn. Het museumkwartier wordt een trekpleister en daarom moeten ook meer buslijnen gebundeld worden tussen het station en het museumkwartier. Heel wat straten en pleinen op het traject krijgen een kwaliteitsvolle make-over. Brugge wordt hierdoor toekomstbestendiger, leefbaarder, toegankelijker en vlotter bereikbaar. We leggen ook de Eeckoutstraat opnieuw aan.

Publieke ruimte

Publieke ruimte vormt het hart en de lijm van onze samenleving, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Het is essentieel dat we bij ruimtelijke ordening van het kleinste tot het grootste niveau de nodige aandacht besteden aan publieke ruimte, die onlosmakelijk

verweven is met haar omgeving. Een alomvattende visie, met aandacht voor duurzaamheid, veiligheid, toegankelijkheid, efficiëntie, milieuvriendelijkheid en esthetiek, is hierbij cruciaal.

We rollen een ‘ontmoetingscultuur’ binnen de ‘15-minutenstad’ uit, waar wonen, werken en voorzieningen binnen korte afstanden bereikbaar zijn. We leggen de focus op geïntegreerde netwerken toegankelijke voet- en fietsroutes die op elkaar zijn afgestemd.

Publieke ruimte is de plek waar gemeenschappen en het sociale leven bloeien, waar mensen samenkomen voor vieringen, manifestaties en andere activiteiten.

Investeren in aangename pleinen en het bevorderen van sociale contacten draagt bij tot een samenleving waar mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving. Een voortdurende verbetering van wijken gedragen door haar bewoners.

Investeren in de publieke ruimte is bij uitstek ook sociaal. Het is een gelijkmaker.  Iedereen kan op dezelfde wijze het publiek domein gebruiken, zowel mensen die weinig hebben als mensen die het beter hebben.

  • We ontwikkelen een duidelijk ‘leesbare’, veilige relatie en verbinding tussen stations, scholen, woongebieden, … en onze centra. Het is belangrijk dat er een ‘nabijheidsgevoel’ bestaat tussen die gebieden. Vanuit een station, school, … moeten we het gevoel hebben dat we gemakkelijk en aangenaam ‘centrumplekken’ kunnen bereiken. Parken en pleinen zijn de centrumplekken bij uitstek.
  • Wij zetten volop in op de integrale toegankelijkheid van onze stad. Gebouwen voor publiek gebruik (horeca, cultuur, onderwijs,…) moeten maximaal toegankelijk zijn voor iedereen. Ook bij haltes voor het openbaar vervoer moeten alle drempels letterlijk en figuurlijk worden weggenomen voor minder mobiele personen, ouders met een buggy of ouderen die slechter te been zijn. Bij omgevingsvergunningen of aanvragen tot renovatie zullen we hier op toezien.
  • Iedereen is voetganger. Voetpaden moeten voor iedereen fysiek toegankelijk, goed begaanbaar en veilig zijn. Dat is een uitdaging in onze erfgoedstad, maar daar zullen we verder aan werken.   Bovendien is heraanleg van voetpaden een moeilijke klus omdat alle nutsmaatschappijen zonder vergunning voetpaden kunnen openbreken en ze allen grote investeringen willen doen (400 V voor laadpalen, fiber, wire, elektriciteit, ….).  Er moet een groot synergieplan komen.  Geen opbraak zonder synergie tenzij in noodgevallen. Dit vraagt aanpassing van de Vlaamse wetgeving die de nutsmaatschappijen alle rechten geeft.
  • Onze straten en pleinen zijn en blijven ’s nachts verlicht. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, ook ‘s nachts. Hiervoor kiezen we voor de meest duurzame methodes (100% verledden, dimfuncties, bewegingsdetectie, …). 
  • We zorgen voor goed onderhouden, veilige en integraal toegankelijke openbare toiletten en publieke drinkwaterfonteinen
  • We voorzien meer ruimte voor fietskluizen. Mensen wonen kleiner, hebben vooral in de binnenstad, geen garage of extra ruimte voor het plaatsen van hun fiets(en). We zoeken nieuwe locaties om fietskluizen te installeren.

Brugge, een groene stad vol pleinen en parken, bloemen, bomen en bossen

Een leefbare stad is een zachte stad. Dat betekent dat we ontharden zodat het publiek domein fleurig en levendig wordt.  Hard wordt levendig en grijs wordt kleurrijk.

In de laatste 5 jaar werden  onder de bevoegdheid van schepen van publiek domein, Mercedes Van Volcem meer dan 115.000 bomen aangeplant, fleurden meer dan 2,7 miljoen bloemen de stad op, er kwamen 10 nieuwe parken bij en 4 vernieuwde parken verhoogden de leefbaarheid in onze stad, meer dan 37  hectare aan nieuwe oppervlakte werd bebost deze legislatuur en 50.390m² werd onthard over 131 projecten.  De stad kon veel prijzen in de wacht slepen.  We denken aan het gouden boslabel van Vlaanderen (nr 1) en ook het kampioenschap tegelwippen gewonnen in Vlaanderen (nr1). Er werden ook 22 pleinen vernieuwd en waar mogelijk groener en fleuriger gemaakt en uitgebreid met grotere terrassen. 

Er kwamen meer dan 500 gevelplanten bij en ook meer dan 60 straattuinen. 

Er kwamen plannen voor tien nieuwe parken:

  1. Park Steevens in Sint-Kruis
  2. Katelijnepark in Assebroek
  3. Bleekweide nabij Stoer Huus in de binnenstad
  4. Park Knaepen in Zeebrugge
  5. Vaartbekepark in Koolkerke
  6. Cathemgoed in Dudzele
  7. Natuurpark Foreest in Sint-Andries
  8. Site De Lijn in Assebroek
  9. Uitbreiding boninvest op de Vesten
  10. Wijkpark Ten Boomgaard in Sint-Michiels

Er werden ook vier parken vernieuwd:

  1. Koning Albert I-park
  2. Minnewaterpark
  3. Baron Ruzettepark
  4. Graaf Visartpark

Het bos in onze stad werd uitgebreid en de stad Brugge won het gouden boslabel van Vlaanderen. 

Dat is de balans van afgelopen legislatuur. Op dat elan wil VOORBRUGGE verder gaan.

We zorgen daarom voor een goed uitgebouwd en aaneengesloten blauw-groen netwerk van groenzones, parken, bossen en andere natuur. In de coronajaren hebben we met z’n allen ontdekt hoe precair en noodzakelijk deze gebieden zijn.

  • Het  openbaar groen is de tuin van alle Bruggelingen.
  • We planten zoveel mogelijk ‘toekomstbomen’ aan, grote bomen die de komende decennia alle ruimte krijgen om te groeien. We zoeken naar bijkomende ruimte voor stadsbosjes.
  • We planten opnieuw 120.000 bijkomende bomen op Brugs grondgebied via jaarlijkse boomaanplant en geboortebossen en plantfestivals, waaronder 1.500 extra straatbomen. Gezien de sterfte van (jonge) bomen, besteden we meer dan vroeger aandacht aan voldoende regenwater en zuurstof voor de wortels.
  • We hebben de ambitie om, samen met alle partners, voluit te gaan voor 40 ha nieuw bos tegen 2030 op Brugs grondgebied. De afgelopen 5 jaar konden we reeds 37,5 ha  nieuw bos realiseren.  
  • We versterken de groene gordels rond de stad.
  • We vergroenen winkelstraten, realiseren parklanen.
  • We creëren waar mogelijk ook bloemenweides, stimuleren aanplant van bomen, gevelplanten en hagen.        
  • Om onze stad gericht te vergroenen en om het welzijn en onze gezondheid te bevorderen, streven we op termijn naar de implementatie van de 3-30-300-vuistregel van prof. Konijnendijk.
    Bij nieuwe stadsontwikkelingsprojecten hebben we hier nu al oog voor. We streven ernaar dat er vanuit elke woning 3 bomen te zien zijn, op wijkniveau streven we naar 30% bladerdak en we gaan voor groene ruimtes van 0,5 ha op 300 meter van elk huis.
  • We creëren waar mogelijk nieuwe parken (Kruisabele, Zeewege, Militaire Kazerne  Sint-Kruis, ….) in de deelgemeenten en in de binnenstad (weides van het Seminarie, Tuinen van Kloosters, Spermalie, Engels Klooster, Museumpark aan Brusk …..).
  • We maken van de Vaartdijkstraat (twee zijden) een parkzone (park, en zones aan het water) en creëren een Brugse “Seine” met Brugge plage (naar het voorbeeld van Paris Plage waar de Parijzenaar aan het water kan genieten)  die aansluit op het Katelijnpark, De Vesten, Het Kanaaleiland en het Minnewaterpark.
  • Het pleintjesplan evalueren we en gaan na welke evenementen we spreiden op welk plein
  • We maken ook een parkenplan op : nieuwe parken, parken verbinden via groene assen, bestaande parken vernieuwen en opwaarderen (Sebrechtspark en Koude Keuken).
  • Bij aanleg, beheer en gebruik van openbaar groen betrekken we zoveel mogelijk álle Bruggelingen en hebben we extra aandacht voor integrale toegankelijkheid, ook in speelzones waar we meer toegankelijke speeltoestellen voorzien.
  • We gaan jaarlijks voor minstens 1 nieuwe en 4 vernieuwde speeltuinen, met voldoende aandacht voor de wensen van specifiek meisjes, plekken om te ‘hangen’ voor jongeren, ruim voldoende zitbanken (toegankelijk meubilair, ook in de schaduw) – ook zeer belangrijk voor sociaal contact.

Niet elke vierkante meter wijkpark hoeft ingericht te worden, we laten ook ruimte die de parkbezoekers zelf kunnen invullen.

  • We werken waar mogelijk samen met het middenveld (Natuurpunt, BOS+, …) om gedeelde doelstellingen samen te realiseren en zetten waar dat kan in op de kennis en expertise van alle Bruggelingen.  We zetten de goede samenwerking met Natuurpunt verder.
  • Samen met diverse partners werken we verder aan het Landschapspark Het Zwin en  werken  we samen verder aan het Natuurpark Foreest.   We voeren de gebiedsvisie voor het Maleveld verder uit en versterken ankerplaats Male en het Malebos (en verbinden recreatief met het Ryckeveldebos).  We laten de mensen ook kennis maken met de natuur in Brugge via natuurwandelingen en fietstochten.
  • We werken samen met Port of Antwerp-Bruges om natuur en groenbuffering in en rond de haven te versterken. Een havenbos kan een scheidingslijn vormen tussen de havenactiviteiten en de buurtbewoners.  We denken daarbij aan de uitbreiding van het bos Ten Berghe aan Kruisabele en de buffering van Dudzele, Zwankendamme en Lissewege. We zoeken hoe we Kasteel Ten Berghe kwalitatief kunnen verbinden met het Fort Van Beieren en de uitbreiding van het bos en kwalitatieve omgeving aldaar.  In het klimaatplan staat duidelijk dat Koolkerke/Sint-Jozef en Zeebrugge de zwakke plekken zijn (onvoldoende groen). We wensen dit de komende jaren verder te versterken.
  • We herwaarderen verder het netwerk van toegankelijke, comfortabele, veilige en aantrekkelijke ‘trage wegen’, fiets-en voetgangersnetwerken die onze park-en natuurgebieden vlot bereikbaar maken vanuit onze woonkernen.
  • We zoeken spons- en buffergebieden bij grote neerslag, droogte en hitte.
  • We planten en stimuleren actief kleine landschapselementen (hagen, bloemrijke bermen, poelen …).
  • We zetten het initiatief ikwileenboom.be verder en breiden ze uit naar ikwileenhaag.be
  • We onderzoeken waar open zwemplaatsen gerealiseerd kunnen worden (bv. Sint-Pietersplas, Coupure …) en blijven samen met Vlaanderen werken aan een betere waterkwaliteit. We geven het water opnieuw aan de Bruggeling.
  • Kloostertuinen en de tuin van abdijen en seminarie proberen we te ontsluiten voor het publiek
  • We bebloemen de stad verder aan de bruggen, de lantaarnpalen en de fietstunnels.  We bebloemen ook verder de vensterbanken via de buurtcomités.  
  • We zetten verder in op straattuinen en gevelplanten in de stad.
  • We voorzien straten van bladkorven wanneer daar nood aan is.
  • We geven zelf het goede voorbeeld en streven naar minstens 100 gevelplanten per jaar, op muren van stadspatrimonium en op gevels palend aan deze eigendommen.
  • Bijna 3 miljoen bloemen fleurden de afgelopen bestuursperiode onze stad op. Nog nooit waren het er zo veel. Daar moeten we opnieuw naar streven. De stad Brugge kon tweemaal de prijs van meest bijenvriendelijke gemeente in Vlaanderen binnenhalen. 

We blijven met VOORBRUGGE investeren in een fleurige stad (hanging baskets, bloemen aan bruggen en fietstunnels, bloementorens en ooievaarsmanden, …).

  • Niet alleen tijdens de lente moet onze stad in bloei staan, maar heel het jaar door moet dat kunnen. Tijdens de wintermaanden brengen we de alombekende kerstsfeer naar onze stad door 500 kerstbomen te plaatsen op ons openbaar domein.
  • Ook de groene stoeltjes (888) en picknickbanken (300) en klassieke zitbanken(1.700) op het openbaar domein worden gesmaakt door de Bruggeling. We trekken de Bruggeling hiermee opnieuw naar buiten. We zetten hier verder op in onder de noemer “ikwileenbank”.
  • Naar analogie van Antwerpen zouden we met VOORBRUGGE tevens een tulpenpluk organiseren.
  • We zetten waar mogelijk in samenspraak met landbouwers of privé eigenaars in op bloemenweides en bosaanplant.

Conclusie : we willen Brugge verder laten bloeien en mooier maken

Ontharding voor verkoeling en infiltratie (adaptatie)

Naast ‘zachte’ gebieden zoals graslanden en bossen, moeten we ook de harde gebieden in onze stad mee inschakelen in de sponswerking van de bodem indien we willen zorgen voor verkoeling en infiltratie in de stad. Door de aanleg van het openbaar domein hebben we heel wat hefbomen in handen, ook in densere stadsgebieden.

  • Bij heraanleg van het openbaar domein streven we steeds minder verharding na.
  • In alle communicatie leggen we in een toegankelijke taal het belang en nut van ontharding en vergroening uit.
  • We maken onthardings-en vergroeningsambities waar bij grote heraanlegprojecten. Net zoals afgelopen legislatuur zetten we verder in op het tegelwippen waar we in 2023 Vlaams kampioen mee werden. Toen wipten we maar liefst 370.000 tegels, goed voor 34.000m² aan ontharding.     Met VOORBRUGGE  wensen we dit beleid verder te zetten.
  • We houden altijd rekening met de parkeerdruk bij heraanleg.  Er verdwenen enkel parkeerplaatsen voor groen in de Steenstraat en Zuidzandstraat nadat de parking Het Zand met 635 plaatsen is uitgebreid en op vraag van de handelsgebuurtekring.

Soms verdween er een parkeerplaats om een voetpad te verbreden en een terras toe te laten : optimist in Langestraat en Sans Cravate en De Kelk en Madame Traiteur, ook de Reisduif kreeg een mooi terras erbij, Carlito’s, De Hollandse Vismijn, Mallebergplaats, Jan Van Eyckplein en Kraanplein ….Terrasjes maken de stad gezellig en zijn zeer belangrijk voor de horeca-uitbater.  Waar kan ondersteunen we deze aanvragen en verbreden waar mogelijk voetpaden.

  • Het Kraanplein werd parkeervrij gemaakt en ook het Jan Van Eyckplein werd van 5 parkeerplaatsen ontdaan maar deze laatste werden in de buurt gecompenseerd door weggevallen bushalte en op de woensdagmarkt.

Deze aanpak met draagvlak willen we verderzetten.  De omgeving rond de stadschouwburg wensen wij ook nog mooier te maken.  Plein aan Van Mullem zouden we kunnen herinrichten en ook de straten rond de schouwburg zelf.  De Kuiperstraat verdient een integrale heraanleg met een verruiming van de eiermarkt tot aan begin Geldmuntstraat.

  • Waar mogelijk integreren we water in het publiek domein. Publiek domein bij oevers richten we zo aantrekkelijk mogelijk in als zones die aangenaam en veilig zijn om langer te verpozen.
  • Bij projectontwikkelingen hebben we zoveel als mogelijk oog om bestaande grote bomen te sparen.  Grote bomen zijn immers uniek. 
  • We blijven inzetten op het vergroenen van schoolspeelplaatsen en gaan in gesprek met scholen om hun groene speeltuinen open te stellen voor de buurt.
  • We moedigen aan om braakliggende terreinen in te zetten als gedeelde moestuinen en pop-up parken. Dit helpt om iedereen toegang te geven tot gedeeld groen op wandelafstand.
  • We moedigen op private terreinen onthardingen aan via de premie “Breek uit“
  • We breken geen voetpaden uit (als ontharding) zonder inspraak van de straatbewoners.

Stadseigendommen in Brugge

  • Elk jaar maken we 3 stadsgebouwen integraal toegankelijk. We starten prioritair met de gebouwen met een sterke publieke functie. We gebruiken de methodiek van de keten van toegankelijkheid en zetten in op een aantal B’s die voor elke Bruggeling belangrijk zijn: bereikbaarheid, betreedbaarheid, bruikbaarheid en begrijpbaarheid.
  • We werken per gebouw een meerjarenplan uit voor onderhoud en investeringen. We wegen hierbij de verschillende opties tegen elkaar af: renovatie of (ver)nieuwbouw of verkoop en herlocalisatie.  We rationaliseren en breiden het gebouwenbestand niet uit.
  • We investeren verder in sportparken, musea en cultuur- en jeugdhuizen.
  • We investeren in restauratie en herbestemming van onze monumenten : Begijnhof, Belfort en het Minnewater (niet alles kan in 1 legislatuur) en maken een langetermijnvisie op met de prioriteiten

Toekomstplekken – plekken voor de Bruggeling

  • In Brugge is er heel wat in beweging. Zo zijn er een aantal plekken waar ingezet wordt op stadsvernieuwing.
  • Met de ontwikkeling van de stationsomgeving willen we letterlijk en figuurlijk een verbinding maken tussen het stationsgebied (dat zelf ook ontwikkeld wordt als een nieuwe werk-, woon- en ontspanningshub) en de binnenstad. Dit gebied is van cruciaal belang voor Brugge, omdat dit het snijvlak vormt tussen de historische kern met haar Unesco-bescherming en de randgemeenten in de zuidwestelijke lob.
  • Tegelijk is de focus rond het station van belang voor de relatie tussen Brugge en de rest van het land, zo men wil, de wereld. Het stationsplein is voor veel mensen de belangrijkste toegangspoort tot Brugge en door de inzet op duurzame vervoersmodi, zal dit in de toekomst alleen belangrijker worden.
  • De komende jaren investeren Stad Brugge en Vlaanderen in een indrukwekkend museaal masterplan in de Brugse binnenstad, met paradepaardje BRUSK als kloppend hart. Deze vernieuwde site van twee hectare zal het sluitstuk vormen van het Brugse Museumkwartier en een boost geven aan Brugge – en bij uitbreiding Vlaanderen – als cultuurregio. Al deze museumgebouwen – BRUSK, BRON en het Groeningemuseum – worden omringd door een nieuw museumpark. Een groene ontmoetingsplek, een oase in de stad met bomen, planten en een stukje Reie, dat geïntegreerd wordt in het park tot een echte eye-catcher. De nieuwe museumsite wordt geen plaats voor een vluchtig bezoek, maar een nieuwe creatieve, artistieke ‘hub’ in de stad. Een ontmoetingsplek voor zowel Bruggelingen als bezoekers, een plek waar verschillende kunstvormen tot volle bloei kunnen komen.
  • De overwelfde Kerkebeek en het Kerkebeekpad (fietspad) lopen door de Sint-Michielswijk. Het overwelven van de Kerkebeek was het fundament van de wijk. Er werd letterlijk plaats gemaakt voor de verdere uitbouw van de zuidelijke 20ste -eeuwse gordel van Brugge.

Het stadsdeel, gelegen op een steenworp van het station van Brugge, werd uitgebouwd met verkavelingslobben en op zich gekeerde enclaves, met daar tussen een aantal stedelijke voorzieningen (bovenlokale scholen, het waterpark Boudewijnpark, woonzorgcentra…). Publieke structuren op buurtniveau ontbreken. Het Kerkebeekpark moet als een groene wig ademruimte geven voor de transformatie van Sint-Michiels. Hierbij vormt het park niet alleen een belangrijk onderdeel van het groen

blauwe netwerk. Het moet ook een hefboom worden om te werken aan verschillende andere doelstellingen van de stad, zoals compactere en collectieve woonvormen, het verbinden van kenniscentra en economie, het versterken van Brugge als studentenstad, e.d.

  • De herinrichting van de Sint-Clarastraat bouwt verder op het ontwerpend onderzoek uit het deelplan Sint-Gillis, en wil een positieve impact genereren op luchtkwaliteit en groenbeleving, op duurzame mobiliteit, recreatie, ontmoeting en verbinding, op het terugdringen van het hitte-eiland-effect en wateroverlast, op duurzame verwarming (warmtenet).  Verder wensen we aldaar meer buurtparken te realiseren, gesloten sites te ontharden en open te stellen en te verbinden.
  • Waar mogelijk laten we mensen met kleine tuinen hun tuin uitbreiden (openbaar domein)
  • In Sint-Andries zal op de Olympiasite een echt sportpark komen met een voetbalstadion voor Club Brugge. We werken het sportpark Gulden Kamer verder af.
  • We voorzien in diverse wijkkwaliteitsplannen (Stubbekwartier, Sint-Jozef, Stokveldewijk, Blauwe Poort, Sint-Christoffelwijk, …)
  • We zetten ook in op de transformatie van enkele hoofdassen in de toekomst : Maalsesteenweg, Gistelsesteenweg, Koning Albert I-laan en de Koningin Astridlaan. We voeren deze gefaseerd uit. 
  • We zijn voorstander van parklanen (zie ook Filips de Goedelaan en de Karel de Stoutelaan) en rollen deze waar mogelijk verder uit.
  • De deelgemeente Sint-Pieters wordt in de feiten verknipt door verschillende grote infrastructuren (steenwegen, treinsporen, …). Centraal liggen de terreinen van ‘Tempelhof/De Dijk’. Deze zone speelt een belangrijke rol in het sociale leven van Sint-Pieters. Er is een divers aanbod op de site, maar het voelt niet echt als een geheel. De verschillende functies (sport, cultuur, jeugdlokalen, …) interageren weinig met elkaar en zijn fysiek vaak sterk gescheiden. Deze recreatieve site ligt bovendien als een soort ‘eiland’ in de buurt. De zichtbaarheid of toegankelijkheid is beperkt, de publieke ruimte rond de verschillende gebouwen niet steeds even aantrekkelijk.

Daarom werd een conceptstudie uitgevoerd voor deze site en werd een voorstel rond de verdere ontwikkeling ervan uitgewerkt. Hierbij wordt de site een echt park dat de verschillende functies verbindt en ontmoeting faciliteert. Dit park vormt een schakel in het groenblauwe netwerk. De beschikbare gebouwen zouden gerenoveerd worden en optimaal benut voor de verschillende functies (activiteiten, ontmoeten, sport, deeleconomie, dienstverlening, …).

Er werden op de site een aantal ingrepen uitgevoerd, maar de volledige ontwikkeling kon o.a. omwille van de kost niet verder uitgerold worden. Nochtans zou dit project een belangrijke meerwaarde kunnen betekenen in het versterken van een aantal doelstellingen van de Stad, zowel op het vlak van sociale cohesie, dienstverlening als sport en ontspanning.

De oude Sint-Pauluskerk speelt daarin ook een belangrijke rol.

  • Tenslotte is de ligging aan de zee ook een bijkomende troef om onze stad op de kaart te zetten als een aangename woon- en leefplek. De transformatie van Zeebrugge waarbij een evenwicht gevonden wordt tussen havenactiviteiten, de leefbaarheid en het inzetten op de economische troeven van deze deelgemeente, is hierbij cruciaal. Zoals in het ontwerp van beleidsplan ruimte Brugge staat, is Zeebrugge echt een transformatieplek, waarbij de Stad wil inzetten op de toekomst van Zeebrugge, als “leefplek”, met de strandwijk als ruimte voor ontspanning en activiteiten, het kustpark als mooi verbindend (letterlijke en figuurlijk) park tussen de strandwijk en het dorp, het nieuwe marktplein als kloppend hart van Zeebrugge, en veilige en aangename verbindingen tussen verschillende wijken.

We investeren in riolering, gescheiden stelsels en waterbuffering en waterrobuuste wijken

  • We zetten verder in op de investeringen in de ondergrond zodat onze stad hevige regenbuien aankan en het vuilwater en regenwater gescheiden wordt.  De voorbije vijf jaar werd onder de bevoegdheid van schepen Van Volcem geïnvesteerd in waterrobuuste wijken en plannen.   We denken hierbij aan : 9 straten in het Dampoortkwartier, de Bloemenwijk in Assebroek, de omgeving van de Nieuwe Sint-Annadreef en Bremlaan en Blijmare in Sint-Andries, de omgeving van ten Boomgaard in Sint-Michiels, de Prins Leopoldstraat en de Tir in Assebroek, de volledige Sint-Pieterskerklaan en last but not least de Katelijnestraat, Arsenaalstraat, Sint-Jorisstraat, Vlamingdam en de omgeving rond de Sint-Annakerk en de Jacobinnessenstraat en de omgeving rond het Bargeplein.
  • We volgen ons hemelwaterplan en droogteplan en gebruiken de reien ook als buffer voor water
  • We rollen volgende investeringen uit om overstortingen te vermijden in de reien :
  • Jan Miraelstraat
  • Boomgaardstraat
  • Sint-Jansstraat
  • Ridderstraat
  • Engelsestraat
  • Gentpoortstraat
  • Hooistraat
  • Langerei
  • Potterierei
  • Haarakkerstraat
  • JM Sabbestraat
  • Pater Damiaanstraat
  • Eeckhoutstraat
  • We investeren de komende jaren ook in water robuuste wijken in de deelgemeenten en selecteren op prioritaire hoofdassen en noodzakelijkheid
  • Fase 2 Dampoortkwartier te Sint-Kruis
  • Omgeving rond Sint-Hubertuslaan te Sint-Andries
  • Het Stubbekwartier (2028)
  • Fase 2 Karel de Stoutelaan en Leopold II-laan (2026) in Christus Koning
  • De Rustenburgwijk te Sint-Pieters
  • Lisseweegse steenweg te Zwankendamme
  • Kasteeldreef en Gemeneweideweg te Koolkerke
  • Romboutswijk te Koolkerke
  • Pannebekestraat in Sint-Jozef
  • Zwaanhofstraat te Dudzele
  • Ploegstraat en omgeving markt te Zeebrugge
  • Ter Zwanekerke in Sint-Michiels
  • Abdijbekestraat en omgeving te Sint-Andries
  • Zuiderakker te Sint-Kruis
  • Zuidervaartje te Sint-Kruis  
  • Altebijstraat en omgeving in Sint-Andries
  • Stockveldewijk in Sint-Michiels
  • Speelpleinlaan
  • Brugoisestraat
  • ….

Met de Vlaamse overheid bekijken we hoe de  Maalse Steenweg, Gistelsesteenweg en Koning Albertlaan kunnen herinrichten/heraanleggen maar uiteraard rekening houdend met andere voorziene infrastructuurwerken (zie ook programma mobiliteit) en een goeie coördinatie.  Gelet op de grote infrastructuurwerken is het noodzakelijk om alle werken goed te plannen in tijd en ruimte.