Ga naar de inhoud

3. Toerisme: een stad in balans

Lees hier het programma rond het thema TOERISME: EEN STAD IN BALANS


Stad in balans

VOORBRUGGE wil dat de stad een toeristische stad blijft. We willen veel toerisme in onze stad omdat ook veel mensen van deze job leven. We willen veel toerisme, maar geen overvol toerisme. Het is dat evenwicht dat we met de stadspartij willen bewaken. We willen kwalitatieve groei in het toerisme realiseren. Dit betekent voor ons meer verblijfstoeristen, spreiding in tijd, drukte beheersing, beheersing van grote groepen op de stoep en in het straatbeeld. Een visie op de toekomst van de stad waarbij groei van het toerisme en leefbaarheid van de stand samengaan.

In onze stad verwelkomden we in 2023 zo’n 8,3 miljoen bezoekers, wat gelijkstaat aan het recordjaar 2018. Bijna 6,1 miljoen mensen brachten een dag door in Brugge (dagtoeristen), een toename van ruim 17% ten opzichte van 2022. Ook het aantal verblijfstoeristen groeit: zij zorgden samen voor zo’n 1,8 miljoen overnachtingen. Jaarlijks zijn er ook 1,1 miljoen dagrecreanten.  De omzet uit toerisme beloopt 555 miljoen euro in 2023 (waarvan 224 miljoen euro uit dagtoerisme). Er werken 6386 mensen in de toeristische sector. De bezettingsgraad van de hotels is 72 procent en de gemiddelde kamerprijs is 125 euro per dag.

Er wordt tegen 2030 een groei verwacht van 8 naar 11 miljoen bezoekers aan onze stad. Dat vraagt een plan van aanpak/ toekomstplan opdat de inwoners en bezoekers tevreden zouden blijven.

De binnenstad telt ongeveer 20000 inwoners. De inwoners zijn gewoon aan het toerisme, maar het moet voor hen ook leefbaar blijven. Dat betekent drukte beheersen, bereikbaarheid en ook boeiende vrije tijd en diverse winkels voor de Bruggelingen. Ook de inwoners in de binnenstad willen graag naar hun binnenstad komen waar ze trots op zijn. Het moet gezellig druk zijn maar niet overvol. Met de stadspartij VOORBRUGGE willen we veel toerisme maar geen overvol toerisme die de leefbaarheid ondermijnt.

De stad telt elke dag (gemiddeld) 27000 bezoekers en 70000 bezoekers op piekmomenten. De drukste periodes zijn juli en augustus en de maand december (maanden met meer dan 1 miljoen bezoekers).  De drukte wordt ervaren doordat er soms gelijktijdig tegen de middag 5000 cruisetoeristen de stad binnenkomen en ook diverse autocar bussen hun passagiers afzetten op hetzelfde moment.

Door het toenemende massatoerisme waarbij de leefbaarheid van steden soms in het gedrang komt en de druk op o.a. stedelijke mobiliteit toeneemt, zien we een dalende tolerantie bij bewoners met actiegroepen (Tenerife, …). Als gevolg wordt de toeristische ontwikkeling van steden vaak enkel benaderd vanuit de economische voordelen.

Echter, toerisme is zoveel meer dan dat. Dit toerisme zorgt voor 6386 jobs en is een zeer belangrijke inkomstenbron voor de stad en zijn bewoners. Veel familiebedrijven draaien op het toerisme en het toerisme draagt bij aan onze gezonde stadsfinanciën. Het vinden van een gezonde balans tussen de eigenheden van een stad en zijn bewoners enerzijds en een bloeiende toeristische cultuur en handel anderzijds is voor VOORBRUGGE een heel belangrijk aspect.

We moeten aandacht hebben voor de noden van de Bruggeling en het stimuleren van de kwalitatieve groei van Brugge zonder afbreuk te doen aan de leefbaarheid. Dat vergt concrete maatregelen, een beleidsvisie en een daadkrachtige uitrol.

De grote uitdaging is in eerste instantie om Brugge leefbaar te houden voor de inwoners, een aspect dat in directe lijn staat met de aantrekkelijkheid voor bezoekers.

Brugge moet een internationaal sterk merk blijven maar tegelijkertijd moeten de we authenticiteit en identiteit bewaken en de kwaliteit van onze producten behouden. Toerisme moet een drijvende kracht zijn voor de duurzame groei en ontwikkeling van onze stad, eerder dan een heikel punt. 

We zetten alvast onze schouders onder een nieuw strategisch plan “Stad in Balans “ voor toerisme in onze stad ! In dat plan zetten we in op de leefbaarheid van de stad.esteenweg en Koning Albertlaan kunnen herinrichten/heraanleggen maar uiteraard rekening houdend met andere voorziene infrastructuurwerken (zie ook programma mobiliteit) en een goeie coördinatie.  Gelet op de grote infrastructuurwerken is het noodzakelijk om alle werken goed te plannen in tijd en ruimte.