Ga naar de inhoud

GEREALISEERD IN DE BRUGSE BINNENSTAD

Met een grote toewijding aan onze geliefde stad en haar deelgemeenten is het onze ambitie om Brugge te zien blijven groeien, bloeien en boeien in de komende periode. Onze visie op de toekomst van deze prachtige stad borduurt voort op reeds behaalde realisaties waarvoor Schepen Van Volcem, bevoegd voor het publieke domein, financiën en eigendommen veel realiseerde voor de Bruggeling.  Ze liet de stad en haar inwoners bloeien. Op deze weg wenst VOORBRUGGE door te gaan. Het boeit ons om mensen te laten bloeien en groeien in een kwalitatieve omgeving waar het leuk is om te wonen, te werken en te genieten.

Heb jij nog ideeën om de binnenstad beter te maken? Laat het ons zeker weten door een mailtje te sturen naar info@voorbrugge.be

1. Het Pleintjesplan: pleintjes omtoveren tot gezellige ontmoetingsplaatsen met meer groen

Het Pleintjesplan van de Stad Brugge leidde tot meer en gezellige pleintjes. Pleintjes in de stad versterken de leefbaarheid voor de bewoners en de bezoekers. Volgende 16 pleinen kregen reeds een make over:

De heraanpak van het Huidevettersplein was gericht op het aanpakken van oneffenheden en kuilen, om zo de terrassen uit te breiden en meer comfort te bieden. Het monumentje in het midden van het plein bleef behouden. Extra openbare verlichting werd toegevoegd, zodat horecagelegenheden kunnen worden aangesloten op het 400V-netwerk.

De Mallebergplaats kreeg een gezellig hoekje. Door de Mallebergstraat naar de Middelburgstraat om te vormen tot een voetgangerszone, is er ruimte ontstaan voor een pleintje. Er is een boom geplant en de roodbruine porfieren tegels geven aan dat doorgaand verkeer verboden is. De terrassen van nabijgelegen horecagelegenheden zorgen voor een gezellige sfeer tijdens warme zomeravonden.

De Burg is vernieuwd.  Er staan nu 60 groene stoelen. De plek waar vroeger het kunstwerk van Toyo Ito stond, was een groter waterplas. Deze laatste werd aangepakt zodat het plein droog is en je er kan genieten onder de bomen. Er kwam een nieuw drinkwaterfonteintje en er kwam ook een terras waar je pizza kan eten. In de winter staat er ook een wensbomenbos en een prachtige kerstboom van meer dan 14 meter hoog.

Het Ankerplein in de Katelijnestraat kreeg een upgrade. Er zijn nieuwe zitbanken geplaatst en er is meer groen toegevoegd.

Het Van Ackerplein in de Ezelstraat kreeg ook meer groen en een terras voor de Roelandszaal en het standbeeld van de toenmalige burgemeester Frank Van Acker.

Het Kraanplein was lange tijd een vergeten plekje in onze prachtige stad. Met de herinrichting heeft het plein weer een volwaardige uitstraling gekregen. Het is nu veel gezelliger en aantrekkelijker om er te verblijven. De vuurmolen kreeg na jaren leegstand een nieuwe uitbater en invulling. Het plein met diverse parkeerplaatsen werd een plein zonder parkeerplaatsen en groen, bloemen en banken.  Het plein werd aangelegd in bruine kasseien zoals op de Burg. De lelijke en vuile pissine verdween en een mooie lantaarnpaal met armen werd toegevoerd. De straat werd een voetgangerszone. Er kan nog enkel in het straatje worden gereden voor laden en lossen.

Het Sint-Jansplein werd onthard en voorzien van groen en planten. Er kwamen ook twee grote potten in cortenstaal. De Pigeon en Vero Café kregen een groter terras.  Er kwamen ook twee banken met bebloeming aan de krantenwinkel.

Het Jan Van Eyckplein ziet er opnieuw levendig en prachtig uit met nieuwe bomen in potten en banken. Het plein had een opfrisbeurt nodig. Met de heraanleg wilden we de oude glorie herstellen van het plein. Drie nieuwe cortenstalen potten met bomen, nieuwe zitbanken en een uitbreiding van het plein dragen hier zeker aan bij. Het resultaat is prachtig. Het plein werd ook groter doordat er vijf parkeerplaatsen verdwenen.

In 2020 werd de Eiermarkt volledig heraangelegd.

De Woensdagmarkt aan het Genthof was voorheen een grauwe vlakte. Daar wilde ik graag verandering in brengen. Door de aanleg en creatie van groene zones vol bloemen en planten, wilden we het plein ontharden. Met een kleine ingreep konden we een groot effect bereiken. Parkeerplaatsen werden gespaard, maar de aanblik voor bewoners en toeristen veranderde volledig!

Het Zilverpand kreeg in de periode van 2003-2004 een grondige renovatie, maar nu was het tijd voor een nieuwe opfrisbeurt. De onaangename waterbak werd verwijderd en maakte plaats voor een prachtig terras op het binnenplein. Twee eigentijdse banken en een groen perk maakten het plaatje compleet.

Met de bouw van het BMCC hebben we besloten om ook de directe omgeving en omliggende straten aan te pakken. Het beursplein werd grondig aangepakt om in harmonie te zijn met dit prachtige gebouw. Naast de groene uitstraling werd het plein ook voorzien van nieuw stadsmeubilair en een prachtig kunstwerk.

In 2022 werd ’t Zand letterlijk in de bloemetjes gezet. Grote bloemperken werden rond de platanen aangelegd, terwijl kleinere bomen werden omringd met groen. De fietstunnels bij de ingangen en uitgangen kregen bloembakken. In totaal werden er 2.326 kleurrijke bloemen verspreid over 104 bloembakken.

Ook de Sint-Amandsstraat kreeg een nieuw klein pleintje na ontharding en aanplant van groen en mooie zitbanken in cortenstaal.

De Calvariebergplaats kreeg een nieuw plein met heel wat ontharding en beplanting en ook het pleintje aan de café de Bronne (nu Belle Histoire) kreeg een nieuwe aanblik met een herinrichting, een petanqueveld en gezellig terras rond de boom.

2. Meer inzetten op ontharding

Voor het eerst kreeg de binnenstad meer groen en minder grijs.  Grijs werd kleurrijk en hard werd levendig. Het vergroenen van onze stad en het ontharden hebben een aanzienlijke positieve invloed op de leefbaarheid. Dit is een belangrijk speerpunt in de visie waarmee we Brugge wilden doen bloeien.  Schepen Van Volcem Mercedes voerde dit beleid geleidelijk in om draagvlak te creëren.  In 2019 begon het met gevelplanten in de Langestraat (proefproject) enkele onthardingen op Sint-Jansplein en het Kraanplein en zo werd er een tandje hoger geschakeld in de binnenstad en de deelgemeenten.

In de afgelopen bestuursjaren hebben we al meer dan 9.600 m² aan verharding verwijderd. Elk jaar overtreffen we het voorgaande jaar. Vooral in 2022 hebben we extra inspanningen geleverd en hebben we een totaal van 6.640 m² bereikt. Deze trend zullen we de komende jaren voortzetten.

In 2023 schakelen we nóg een versnelling hoger en ontharden we meer dan 40.000 m²! Groen, bomen en natuur zijn onze natuurlijke airco’s en dé manier om het hitte-eiland effect in de stad tegen te gaan. Het hitte-eiland effect is het fenomeen dat de temperatuur in stedelijke gebieden gemiddeld hoger is dan in het omliggende landelijk gebied.

  • 2019: 475 m² onthard
  • 2020: 850 m² onthard
  • 2021: 1.675 m² onthard
  • 2022: 6.640 m² onthard
  • 2023 : 18.500 m² + 22.500 m² aan ontharding staat op de planning

Met Voorbrugge willen we dat beleid de komende jaren verderzetten en versterken.  We willen ook ijveren voor shared ownership. Een verantwoordelijkheid dat de stad van mensen is en ze ook mee verantwoordelijk zijn voor de netheid in hun stad en de vergoening omarmen. In Noorse landen is dat al veel meer doorgedrongen.  In Oslo neemt iedereen vuilnis op. Samen maken ze de stad net en ook vele hoekjes worden door bewoners onderhouden door de inwoners.  In Brugge zijn er ook al 100 straattuinen met meters en peters van het stukje. Mensen zijn er heel blij mee. Vele mensen hebben geen tuin en willen toch beetje tuinieren.

Om de ambities rond ontharding waar te maken, werd door de schepen van publiek domein, Mercedes Van Volcem verschillende acties opgezet. ‘BreekUit’, ‘Ik wil een boom’ of het aanvragen van een straattuin/gevelplant zijn hier voorbeelden van. Onze stad doet zelfs mee aan het VK Tegelwippen!

Welke onthardingen realiseerden we deze legislatuur in de binnenstad?

  • ’t Zand (103 m²)
  • Woensdagmarkt (55 m²)
  • Sint-Jansplein – middenplein (35 m² + 4m² + 5 m²)
  • Riddersstraat (7  m²)
  • Professor Dr. J. Sebrechtsstraat (90 m²)
  • Mallebergplaats (5 m²)
  • Achiel van Ackerplaats (40 m²)
  • Walweinstraat (7 m²)
  • Biskajersplein (25 m²)
  • Stationsplein (kiss & ride) (125 m²)
  • Smedenstraat (15 m²)
  • Langestraat ter hoogte van Bepaumestraat (8 m²)
  • Bushalte Langestraat (10 m²)
  • Laad- en loszone Langestraat (Predikherenstraat) (10 m²)
  • Zilverpand (25 m²)
  • Kraanplein (30 m²)
  • Leeuwstraat (15 m²)
  • Houtkaai (15 m²)
  • Hoogstraat (8 m² + 2 m²)
  • Calvariebergstraat (461 m²)
  • Stijn Streuvelstraat/Peperstraat (15 m²)
  • Augustijnenrei (122 m²)
  • Sint-Maartensplein (40 m²)
  • Mariastraat (28,22 m²)
  • Sentillenhof (180 m²)
  • Sint-Salvator (130 m²)
  • Sint-Claradreef (16 m²)
  • Pandreitje/Diamantslijpersstraat (80 m²)
  • Oosterlingenplein (52,6 m²)
  • Niklaas Desparsstraat

Ook in drukke winkelstraten moet het pad worden geeffend om meer groen te realiseren.  Zo werd de Steenstraat voorzien van groen en bomen, kreeg de zone rond de Sint-Salvatorskerk meer groen en de bushalte verdween zodat er een nieuw plein ontstond.  

Ook de Smedenstraat kreeg meer groen, de Ezelstraat en de Vlamingstraat.    De Zuidzandstraat is vandaag in uitvoering.

  • Zuidzandstraat (40m2)

Volgende plaatsen komen nog aan bod in 2023 :

  • Langerei (tussen Carmersburg & Kadaster) (10 m²)
  • Scheepsdalelaan (350 m²)
  • Guide Gezelleplein (220 m²)
  • Christus-Koning: Filips de Goedelaan, Karel De Stoutelaan & Zeger Van Maelelaan (2.806m²)

Zie jij nog een plek die je liever groen wil? Denk je mee? Brugge groeit en bloeit!

3. Voetpaden

Voetpaden werden op diverse plaatsen vernieuwd in de binnenstad. De voetpaden zijn belangrijk omdat Brugge ook een echte wandelstad is.  We proberen ook de voetpaden toegankelijk te maken voor mensen met een rolstoel (niet altijd evident in Brugge) en voorzien ook wandelroutes voor mensen die blind zijn of een beperking hebben.

Volgende voetpaden kwamen aan de beurt in de binnenstad onder het beleid van schepen Van Volcem :

  • Mallebergplaats
  • Koning Albert I-park
  • Walweinstraat
  • Hertsbergestraat (gelijkvloerse aanleg)
  • Eiermarkt, Geernaartstraat en Rozemarijnstraat (gelijkvloerse aanleg)
  • Sint-Amandsstraat (gelijkvloerse aanleg)
  • Jan Van Eyckplein  (gelijkvloerse aanleg)
  • Breidelstraat (gelijkvloerse aanleg)
  • Stijn Streuvelsstraat
  • Ieperstraat (gelijkvloerse aanleg)
  • Peerdenstraat (gelijkvloerse aanleg)
  • Huidenvetterplein (gelijkvloerse aanleg)
  • Bargeweg
  • Wanneer we een straat volledig heraanleggen, worden ook de voetpaden meegenomen (omgeving Sint-Annaplein, Katelijnestraat, Arsenaalstraat, Vlamingstraat, Vlamingdam, Sint-Jorisstraat, omgeving beursplein, Boterhuis)

Het waarborgen en organiseren van veilig wandelverkeer is van cruciaal belang, zowel in de stadskern als in de deelgemeenten. Daarom hebben we een gedetailleerd voetpadenplan opgesteld. Daarnaast vond Schepen Van Volcem het belangrijk onze lokale handelaars te ondersteunen na een uitdagende periode door voetpaden breder te maken, waardoor terrassen konden worden uitgebreid. We hebben dit gerealiseerd bij Carlito’s, Van Mullem, Oude Vismijn op de Vismarkt, De Reisduif, Pigeons, De Schilder, Groot Vlaenderen, Bistro 44, Den Optimist en vele anderen.

Op deze manier dragen we niet alleen bij aan een veilige wandelomgeving, maar ondersteunen we ook de heropleving van onze handelszaken, waardoor het bruisende karakter van onze stad behouden blijft.

Met fierheid kunenn we zeggen dat de slechtste voetpaden van de binnenstad zijn heraangelegd. Een stad kan je natuurlijk niet in zes jaar volledig heraanleggen maar er is heel veel gebeurd in elk kwartier van de binnenstad.

Er is nog werk aan de winkel natuurlijk en dat willen we aanpakken met VOORBRUGGE.   Denk je dat er nog een voetpad aan herstel toe is ? Laat het weten info@voorbrugge.be en we kaarten het aan bij de bevoegde schepen.

Er zijn ook heel wat uitdagingen die op ons afkomen.  De laadpalen, fiber to the home, Telenet die overal nieuwe bekabeling wil, 400 Volt voor de restaurants en voor het opladen van de batterijen.  Er komt een totale reset in onze samenleving. Schepen Van Volcem heeft zich daar op voorbereid.  Een laadpalenplan werd opgemaakt ondergronds en bovengronds,  bij grondige heraanleg van straten met riolering moeten alle nutsmaatschappijen in synergie.

Als iemand wil verbouwen en meer volt wil of een restaurant willen we dat niet weigeren. Dat zou een halt toeroepen aan dromen van mensen.  Het is een evenwicht zoeken tussen noodzaak, dromen en totaal coördinatie.  Aangezien de stad niet in 2 jaar volledig van alles kan voorzien kan worden, willen we ook noden van onze bewoners en handelaars tegemoet komen.

De mensen die soms klagen dat een voetpad open ligt, bellen vaak nadien om te zeggen dat ze zelf ook willen starten met zo’n verbouwing aan hun restaurant of huis, ze zien er de voordelen van in.  Dus in een stad leven we samen en nutswerken zijn essentieel om te kunnen starten.

4. Heraanleggen van kasseien in het Centrum

Wegenwerken worden niet altijd met gejuich onthaald vanwege de (verkeers)overlast die ze met zich meebrengen. Toch is het belangrijk om aandacht te besteden aan onze wegen, aangezien ze essentieel zijn voor de veiligheid in onze stad.

De schepen van publieke ruimte, Mercedes Van Volcem, hechtte veel waarde aan stadsvernieuwing. Naast talloze kleine ingrepen heeft zij dan ook diverse straten opnieuw laten aanleggen (bovenbouw) omdat de kasseien loslagen door zwaar verkeer en de vele bussen.  Tijdens corona werd ingezet op diverse straten zodra de kasseileggers opnieuw mochten werken.

Bij alle wegenwerken onderzoeken we ook of er al een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig is. Indien dat niet het geval is, realiseren we dit. Hierbij wordt het afvalwater gescheiden van het regenwater. Op deze manier krijgt het regenwater de kans om in de bodem te infiltreren en de grondwaterreserves aan te vullen, terwijl het afvalwater naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie wordt afgevoerd.

In 2020 stond het vernieuwen van het wegdek in de Breydelstraat, inclusief De Garre, op de planning alsook de Blinde Ezelstraat werd opnieuw heraangelegd.

Het bestaande wegdek van de Sint-Amandsstraat was in slechte staat en moest dringend onder handen genomen worden. Omdat het een populaire straat is met veel terrassen en horecazaken is het altijd goed afwegen wanneer dit soort werkzaamheden het best plaatsvinden. Dergelijke ingrepen zijn namelijk nooit leuk.

Na de Breidelstraat, de Sint-Amandsstraat en de Blinde Ezelstraat was het ook de beurt aan de Wollestraat. In 7 weken konden de werken afgerond worden: ze verliepen perfect volgens timing in de minst drukke periode van het jaar.

De Niklaas Desparsstraat kreeg een nieuwe laag kasseien. De straat lag er zeer slecht bij en zorgde voor geluidsoverlast. Er werd rekening gehouden met de periode waarin de werkzaamheden plaatsvonden. De hoteliers waren vragende partij om dit in een rustige periode te doen. Ook deel 1 van de Philipstockstraat en de Mallebergplaats werden meegenomen.

Ook de Kleine Hersbergestraat en de Peerdenstraat werden heraangelegd en de Predikerenrei kreeg in het winterseizoen een volledig heraanleg zodat alle terrasjes aan het water meer comfort kregen. 

De Zuidzandstraat was broodnodig.  De schepen van publiek domein zetten haar schouders onder deze werken zodra de Bloedprocessie in 2023 was doorgegaan met de bedoeling dat de straat opnieuw heraangelegd is tegen 1 juli 2023.

De schepen van Publiek domein wenst ook nog de Smedenstraat in 2024 te vernieuwen alsook de Baliestraat in Brugge.  De Ezelstraat is ook aan vernieuwing toe maar deze straat zal op zich moeten laten wachten door de vele werken aan grote panden. Dit werk wil ze graag realiseren in 2025.

5. Grondige aanpak van verouderde straten (niet alleen de bovenbouw maar ook de ondergrond), voetpaden, riolering, ontharding en straatmeubilair, 400 Volt.  Er werden zeven grote werven opgestart

Grote werf 1

De werken aan de Katelijnestraat zijn geen sinecure gebleken. De straat is een invalsweg met veel handelaars, bewoners, veel toeristen, ondergrondse parkeerplaatsen, scholen… Alles in de Katelijnestraat komt samen.  Daarnaast is er de archeologische waarde van de straat en de installatie van een nieuw pompstation dat de Brugse reien properder moet maken. Vanaf 1 juli 2023 wordt de straat tussen 13u en 18u ook autoluw. De straat kreeg ook een pleintje, het ankerplein maar ook mooi straatmeubileur.  Nieuwe zitbanken, mooie bloempotten en groen waar het kon.

Ook de Arsenaalstraat kreeg nieuwe nutsleidingen en rioleringen. De wegbedekking steekt tevens in een nieuw kleedje. De werkzaamheden startten halverwege 2019.

De werkzaamheden in de Mariastraat zijn afgerond. De straat werd tijdelijk onderbroken om de verbinding tussen het nieuwe pompstation in Onze-Lieve-Vrouwekerkhof-Zuid en de riolering onder de Mariastraat te realiseren. De straat is opnieuw aangelegd met prachtige mozaïek tegels.

Door deze werken zal ook het water in de reien veel properder zijn.  Er zal geen overstort meer mogelijk zijn in de reien in dat stuk van de stad.  Bovendien zijn de straten nu ook meer gewapend tegen grotere regenvallen.  

Grote werf 2

In de Sint-Jorisstraat, Vlamingstraat en Vlamingdam wordt gewerkt aan het creëren van een rustige straat met minder busverkeer. De werkzaamheden zullen naar verwachting eindigen in september 2023.  De Vlamingstraat en Vlamingdam zijn zo goed als af.  In de Vlamingstraat kan je ook al de aanplant zien van bomen en groen in de straat.   De Sint-Jorisstraat zou normaal af moeten zijn tegen het bouwverlof en het laatste stuk aan de normaalschool zou af moeten zijn tegen 1 september 2023, maar het wordt vermoedelijk 1 oktober.  

We voorzagen ook drie grote regenwaterputten die het water van het dak van de kerk opvangen.Dat water gebruiken we voor onderhoud op het openbaar domein.

Grote werf 3

Het Sint-Annaplein, Joost de Damhoudersstraat en Korte Sint-Annastraat zijn ook heraangelegd. De inrichting van het Sint-Annaplein voldeed niet langer aan de normen voor duurzaamheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid, daarom zijn er rioleringswerken uitgevoerd en is de bovenbouw vernieuwd. Het prachtige Sint-Annaplein met zijn kerk verdiende een passende inrichting. Deze werf is volledig af en werd feestelijk geopend met de buurt. 

Grote werf 4

In 2021 vernieuwden we de riolering in de Hauwerstraat en in Zwijnstraat (niet in het smalle gedeelte van de straat). Na de rioleringswerken gebeurde ook de heraanleg van het wegdek.  In de Maagdenstraat en in Sint-Maartensbilk, brachten we beton aan op de rijweg.  Er kwam ook prachtig meubilair en een kunstwerk en een grote ondergrondse fietsenstalling.  Alle bomen blijven bewaard en voorzien van grote groenzones errond. 

Grote werf 5

Na het vernieuwen van de riolering in de Bargeweg volgde een gedeeltelijke heraanleg van de bovenlaag van het wegdek. Ook de omgeving van de nieuwe Cactuszaal werd volledig heraanlegd.

Grote werf 6

De werken in de Buiten Boeverievest en de Singel waren dringend nodig vanwege verloedering en een verouderd rioleringsstelsel. De Buiten Boeverievest is  volledig vernieuwd en binnenkort wordt ook de Singel aangepakt. De ingrepen zorgen ervoor dat de buurt stap voor stap aangenamer wordt. Er is geïnvesteerd in een gescheiden rioleringsstelsel om wateroverlast te voorkomen en grondwaterreserves aan te vullen. Het wandelpad is vernieuwd met dolomiet en tegen 15 juli zullen er nieuwe picknicktafels worden geplaatst, waardoor bezoekers van deze mooie locatie kunnen genieten van een picknick in de buitenlucht.

Grote werf 7

De Jacobinnessenstraat werd tevens volledig heraangelegd toen de nieuwe school van Sint-Andries werd gebouwd. 

Na de zomer vinden ook werkzaamheden plaats aan de Boomgaardstraat, de Jan Miraelstraat , Julius Maurits Sabbestraat en Walweinstraat.  De bestaande riolering wordt er vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel. Het vernieuwen van de rioleringen is prioritair voor het stadsbestuur. Gescheiden rioleringen scheiden het propere regenwater van het afvalwater en zo krijgt het de kans om in de bodem te sijpelen. Zo vullen de grondwaterreserves aan en bij hevige regenval is er minder kans op overstroming.

Er worden tevens ook enkele groenzones waar water kan infiltreren.

De rijweg van de Boomgaardstraat wordt in asfalt heraangelegd in mozaïekkeien. In de Jan Miraelstraat opteerden we voor het uitbreiden van het groen en verbreden van de voetpaden. In de Julius en Maurits Sabbestraat, de Walweinstraat en de Calvariebergstraat moesten nutswerken plaatsvinden door de nutsmaatschappijen.

Welke straat is volgens jou dringend aan heraanleg toe in het centrum ?

6. Stijn Streuvelstraat met succes aangepakt

De vernieuwing van de voetpaden en rijbaan in de Stijn Streuvelstraat draagt bij aan de verbetering van de verkeersveiligheid en het comfort van de weggebruikers. De heraangelegde straat zal een aantrekkelijke en goed toegankelijke omgeving bieden voor zowel voetgangers als fietsers. Bovendien zal het resultaat van dit project bijdragen aan de algemene uitstraling en leefbaarheid van de buurt.

Het wegenisdossier werd opgedeeld in twee fases om de impact op het verkeer tot een minimum te beperken. Gedurende de werkzaamheden was er tijdelijk geen doorgaand verkeer mogelijk in de straat, maar fietsers en voetgangers behielden te allen tijde hun doorgang. Dit zorgde ervoor dat de mobiliteit in het gebied kon worden gehandhaafd, terwijl de heraanleg van de straat vorderde.

7. Parkeren in Brugge

Het aantal ondergrondse parkeerplaatsen in het Brugse stadscentrum werd onder impuls van de schepen van openbaar domein fors uitgebreid.  Hoe meer wagens onder de grond parkeren, hoe leefbaarder de binnenstad voor de bewoners. 

De ondergrondse parking ‘t Zand werd uitgebreid van 1.297 naar 1.932 parkeerplaatsen, wat dit tot de grootste ondergrondse parking van het land maakte. Bovendien had de schepen van openbaar publiek domein ook de wens om er de grootste SHOP an GO zone van te maken. Na onderhandeling met interparking werd het eerste uur gratis parkeren (shop and go binnen het uur gerealiseerd).

De Shop & Go-methode in de ondergrondse parking ‘t Zand laat bezoekers een uur gratis parkeren. Wanneer je kort om boodschappen moet doen in het centrum, kun je zo gratis parkeren. Als dit langer dan een uur duurt, wordt het volledige uur aangerekend. Bezoekers met een Pcard+ hebben steeds recht op een uur gratis parkeren in de parking ‘t Zand en kunnen genieten van 20% korting in alle Brugse parkings.

 In de Ezelstraat werd een nieuwe parkeerplaats, Interparking Centrum Ezelstraat, gerealiseerd, goed voor 139 extra parkeerplaatsen. Op deze manier wordt geprobeerd om de bezoekers naar de beter bereikbare parkeerplaatsen te leiden en weg te leiden van parkings als de Biekorf of het Zilverpand.

Er zijn momenteel in totaal 10 parkings in het centrum van Brugge te vinden: Centrum Station, Centrum Zand, Centrum Zilverpand, Centrum Ezelstraat, Biekorf, Pandreitje, Katelijne, Oesterparking, Langestraat en B-Parking. Deze parkings zijn 24/24 en 7/7 open.

Inwoners van de binnenstad kunnen via een digitale parkeervergunning onbeperkt en gratis in de stad parkeren, met uitzondering van een aantal winkelstraten. Wanneer vrienden of familie op bezoek komen bij een inwoner van de binnenstad, kunnen zij deze speciale bezoekerscodes aankopen tegen een voordelig tarief (1 euro voor 4 uur parkeren).

Wanneer bezoekers bovengronds in het Brugse centrum willen parkeren betalen ze 2.50 euro voor het eerste uur, 6 euro voor twee, 10,50 euro voor drie en 16 euro voor vier uur. Er mag maximaal vier uur bovengronds geparkeerd worden in het centrum van Brugge. Rondom de binnenstad is een Blauwe Zone ingevoerd, waar ook maximum 4 uur geparkeerd kan worden. Dit geldt ook op zon- en feestdagen.

Net buiten de binnenstad is een aantal randparkings te vinden, waar gratis geparkeerd kan worden. Een aantal van deze ligt op wandelafstand van het centrum, andere zijn via het openbaar vervoer te bereiken. Er zijn 8 rand- of Park & Ride-parkings: P&R Steenbrugge, Randparking Couseaukaai, P&R Jan Breydel, P&R Boogschutterlaan, Randparking Magdalenastraat, P&R Waggelwater, Randparking Bevrijdingslaan, P&R Vives (enkel tijdens eindejaarsshoppingdagen).

In de toekomst wensen wij :

  • Nog meer te investeren in ondergronds parkeren telkens als een opportuniteit zich voordoet
  • Toeristen af te leiden naar een grote superparking aan het station
  • Te onderzoeken hoe we binnen de oude omwalling en fietszone bewonersparkeren kunnen realiseren om het wonen in de stad aantrekkelijk te houden
  • Te investeren in buurtparkings in het hartje van de stad
  • Te investeren in publieke fietsenstallingen in gebouwen of onder de grond

Hoe meer auto’s onder de grond hoe mooier en leefbaarder de stad wordt

Wat denk jij ervan ? We wensen graag je mening te horen : info@voorbrugge.be om ons finaal standpunt te bepalen naar de verkiezingen

8. Meer dan 500 groene stoeltjes in onze stadsparken

In Brugge zijn er talrijke parken te vinden. Deze groene oases in het hart van de stad bieden mogelijkheden voor ontspanning, rust en recreatie. De schepen van publiek domein wou de mensen laten genieten in de parken.  Naar analogie van Parijs en New York werden groene stoelen in de parken geplaatst.

Dit project werd gestart in 2019 en geleidelijk aan uitgebreid. Op de Burg zijn de stoeltjes zelfs zo geliefd dat ze er het hele jaar door blijven staan!    

9. Drinkwaterfonteinen

In 2020 hadden we een opmerkelijke periode van erg warm weer in ons land, bekend als een hittegolf. Deze hittegolf duurde dertien dagen, waarvan negen dagen als ‘Tropisch’ werden geclassificeerd met temperaturen van meer dan 30 graden Celsius. Om snel te reageren, hebben we in Brugge drinkwaterfonteinen geplaatst op verschillende locaties in de stad. Tijdens zo’n hittegolf is het fijn om verfrissing te vinden, en je kunt gerust je drinkbeker of -fles vullen bij deze fonteinen.

De drinkwaterfonteinen zijn afkomstig uit Italië en hebben ook een mooie uitstraling. De eerste fonteinen werden geplaatst op het Simon Stevinplein, bij de Onze-Lieve-Vrouwekerk, bij de Gentpoort en op de Burg. Later zijn er nog vijf andere locaties bij gekomen: de Vismarkt, het Minnewaterpark, de Ezelpoort, de Kruispoort en de Smedenpoort. Natuurlijk mogen ook huisdieren gebruikmaken van deze drinkwaterfonteinen. In totaal hebben we er negen geïnstalleerd!

10. Picknickplan

Stad Brugge maakte in deze legislatuur werk van een picknickplan. We zetten in totaal meer dan 325 picknickbanken op het openbaar domein. Daarenboven plaatsten we ook 40 aangepaste rolstoel picknicktafels. Hiermee creëren we de perfecte rust- of eetplaats voor een gezellige gezinsuitstap of een rustplaats tijdens de fietstocht voor iedereen.

Met de picknickbanken wil ik meer dynamiek en beleving in het openbaar domein creëren. Het openbaar domein leeft meer dan ooit. Dat is een feit na de corona periode waarin wandelaars en fietsers meer dan ooit buiten hun gading zoeken. 

11. Nieuw centrumbusje voor de binnenstad

Het Brugs stadsbestuur introduceerde een nieuw centrumshuttle busje om de veranderingen in het vervoersplan van De Lijn op te vangen. Aangezien er nu minder grote bussen door het centrum rijden, zal het elektrische centrumbusje een grotere lus door de binnenstad maken en een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de mobiliteit.

Het vernieuwde centrumshuttle busje, dat vanaf 1 juli 2023 in gebruik wordt genomen, biedt plaats aan 22 passagiers en rijdt volledig elektrisch. Het busje is uitgerust met moderne voorzieningen zoals airconditioning, een oprijplaat voor rolstoelgebruikers en gratis wifi. Passagiers worden geïnformeerd over de haltes via beeldschermen en geluidsankondigingen.

Het busje kost de stad jaarlijks 800.000 euro. Aangezien De Lijn het exclusieve recht heeft op het organiseren van openbaar vervoer, mag de stad geen vergoeding aan de reizigers vragen. Daarnaast heeft het stadsbestuur ook een akkoord bereikt met De Lijn om een extra buslijn naar Zeebrugge via Lissewege en Zwankendamme in te leggen, wat de stad nog eens 150.000 euro per jaar kost.

Ondanks de kosten is het nieuwe centrumshuttle busje een waardevolle investering om de mobiliteit in het centrum te waarborgen en de inwoners en bezoekers van Brugge een efficiënte en comfortabele manier van reizen te bieden.

12. Schaaktafels

Naast picknickbanken realiseerden we ook schaaktafels. In de binnenstad is er een drietal te vinden in het Koning Albert 1-park, maar ook in het Baron Ruzette park en straks komen er ook nog in het Minnewaterpark.

13. Bebloeming

Deze leglisatuur werden al meer dan 299.000 bloembollen aangeplant in het Brugse centrum. Schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem zet in op het kleurrijker en fleuriger maken van de stad: bloemen zorgen voor kleine momenten van geluk bij de inwoners en bezoekers van onze stad. In 2023 werden in het centrum van Brugge 70.250 bloembollen aangeplant, op 10 verschillende plaatsen. 

Onder impuls van schepen Mercedes Van Volcem werden in 2019 voor het eerst bloembakken aan de bruggen gehangen. Dit bleek meteen een schot in de roos te zijn: de stad won een ‘groene Oscar’. In 2023 worden er 271 bloembakken aan bruggen gehangen.

Het grootste plein van Brugge, ‘t Zand, zag er nogal grijs uit en verdiende meer kleur. We zetten in op maximale ontharding en planten zoveel mogelijk groen aan. We maken een kleurrijk decor rond 41 bestaande bomen. Zo wordt ‘t Zand groener en gezelliger. Daarnaast decoreerden we de fietspassages met maar liefst 8.855 bloemen in 114 bloembakken. Iedereen werd letterlijk in de bloemetjes gezet. Een stukje extra groen: daar wordt iedereen toch gelukkiger van?

In 2020 startte Stad Brugge met een nieuw concept: hanging baskets op honderd plaatsen. Hanging baskets of hangmanden zorgen voor een kleurrijk effect op plaatsen waar je normaal niet met planten kan werken. Het zijn echte minituintjes waar je verschillende planten kan in verwerken. Bij de start in 2020 werden er 104 hanging baskets verspreid. In 2023 lieten we deze succesformule groeien met maar liefst 286 stuks. 

Ook bij de start van haar beleid wilde Schepen Van Volcem het aantal bloemtorens in onze stad opkrikken. Van 20 torens in 2020 groeide het aantal aan tot 56 bloemtorens in 2023. Samen is dat goed voor maar liefst 5.640 bloemen. 

De stad investeerde deze legislatuur in mooie bloempotten van cortenstaal die op verschillende locaties zijn geplaatst. In de centrale straten zoals de Katelijnestraat, Noordzandstraat en Smedenstraat werden in totaal 40 bloempotten verdeeld, gevuld met meerstammige bomen en eenjarige planten. Daarnaast zijn er 16 bloempotten in de Katelijnestraat, drie grote bloempotten op het Jan Van Eyckplein, twee potten in het Zilverpand, 12 potten op het Tijdok en 18 potten in Lissewege geplaatst. Om het comfort te verhogen, werden ook diverse bloemzitbanken van cortenstaal geïnstalleerd in de Langestraat, Zilverpand, Jan Van Eyckplein, Sint-Jansplein en Sint-Maartensplein.

14. Beurs-, Meeting- en Congrescentrum gebouwd

De bouw van een Nieuw Beurs-, Meeting- en Congrescentrum in onze stad was geen sinecure. Na 2,5 jaar bouwen, en een kostprijs van 40 miljoen euro, mochten we deze nieuwe parel eindelijk plechtig openen. Een mijlpaal voor de binnenstad waar we terecht trots op zijn.

15. VZW Cactus kreeg een nieuw muziekcentrum

Al jaren zorgt VZW Cactus Muziekcentrum voor een grote culturele meerwaarde voor Brugge. Enerzijds door de sterke en eigenzinnige programmatie van muziekgroepen en anderzijds door de jaarlijkse festivals: Cactusfestival, Moods! en Benenwerk. Cactus heeft tot ver over de landsgrenzen een uitstekende reputatie en draagt zo bij aan een positieve uitstraling van Brugge als cultuurstad. In 2022 openden zij een nieuw muziekcentrum op het Kanaaleiland. De investering viel duurder uit dan gepland en Stad Brugge sprong bij!

16. Sint-Andreasinstituut verhuist naar de Nieuwe Gentweg

Waar momenteel hard gewerkt wordt aan de nieuwe tentoonstellingshal BRUSK was vroeger het Sint-Andreasinstituut gehuisvest. De school verhuist op zijn beurt naar de voormalige KTA-site in Jakobinessenstraat. Voor de verhuizing worden de gebouwen van het voormalige KTA gesloopt en de beschermde panden op de hoek met de Nieuwe Gentweg gerestaureerd. Die worden in erfpacht gegeven. De stad investeerde hier 3,3 miljoen euro voor. 

17. Nieuw woonproject op site VTI en nieuwe school langs Vaartdijkstraat

De voormalige schoolgebouwen op de site van het VTI in de Brugse binnenstad, maken weldra plaats voor een groots woonproject van 135 woningen en appartementen. De sloop van de oude schoolgebouwen vond ondertussen al plaats en een groot deel van de woonunits is zelfs al verkocht. Hoewel de historische gevel behouden blijft, wordt er met moderne elementen en pleintjes een eigentijds karakter gecreëerd, waardoor het project soms wordt beschouwd als een modern begijnhof. De eerste bewoners zullen naar verwachting in 2026 hun intrek nemen in Boeverie, zoals het woonproject wordt genoemd. De sloop van de school betekent een officieel eindpunt voor het VTI, dat negentig jaar lang duizenden leerlingen heeft verwelkomd. De nieuwe campus bevindt zich langs het kanaal in de Vaartdijkstraat.

18. Omslag naar duurzame energiebronnen

De omslag naar duurzame energie-alternatieven is van cruciaal belang. Als historische stad met een rijk erfgoed en een bloeiend toerisme, staat Brugge voor de uitdaging om een evenwicht te vinden tussen het behoud van haar cultureel erfgoed en het streven naar een duurzame toekomst. De overgang naar duurzame alternatieven biedt Brugge de mogelijkheid om haar ecologische voetafdruk te verkleinen, de klimaatverandering te bestrijden en de levenskwaliteit van haar inwoners te verbeteren. Door te investeren in groene energie, energie-efficiënte gebouwen, duurzaam transport en milieuvriendelijke praktijken, kan Brugge haar status als voorloper op het gebied van duurzaamheid versterken en een inspirerend voorbeeld worden voor andere steden wereldwijd. Het is een uitdagende, maar noodzakelijke stap om een leefbare en veerkrachtige stad te creëren, waar zowel huidige als toekomstige generaties van kunnen genieten.

Stad Brugge krijgt in 2023 de primeur om de eerste zeven emissievrije midibussen te mogen ontvangen in haar straten. De kleinere bussen van acht meter lang zijn aangepast aan de smalle straatjes van de historische binnenstad. Tegen de zomer van 2023 zullen de emissievrije midibussen operationeel zijn. 

Naast elektrische bussen zette de stad ook verder in op het te water laten van meer elektrische rondvaartbootjes. De eerste elektrische rondvaartboot voer al in 2021 op onze Brugse reien. Ondertussen staat het totaal op zes. We nemen gestaag vervolgstappen om de stadrondvaartboten te verduurzamen. Elektrische boten zijn emissievrij en worden aangedreven met weinig geluid. Hierdoor is er minder behoefte aan geluidsversterking en veroorzaken ze minder golfslag, wat resulteert in minder schade aan de kaaimuren.

Voor wie onroerend erfgoed bezit, zijn de regels voor het plaatsen van zonnepanelen nu versoepeld. Zonnepanelen op beschermde gebouwen zullen nu standaard toegelaten worden door het Agentschap Onroerend Erfgoed. Hierbij moet uiteraard gezorgd worden dat de plaatsing van zonnepanelen geen schade berokkent aan het erfgoed. Omdat vele Brugse woningen in de binnenstad op de lijst van UNESCO Werelderfgoed staan, blijft het oude afwegingskader echter gelden. Een aanvraag voor zonnepanelen zal door Bruggelingen in de binnenstad nog steeds moeten worden voorgelegd aan UNESCO. 

Warmtenetten vormen een vooruitstrevende investering voor de toekomst. In lijn met onze water- en elektriciteitsvoorziening, fungeert een warmtenet als een ondergronds netwerk van leidingen dat warmte transporteert voor de verwarming en het sanitair warm water in gebouwen.

Onze stad maakt werk van de uitbreiding van het bestaande warmtenet waarlangs het IVBO ook de komende jaren elektriciteit en warmte zal verspreiden. Als intercommunale beheert IVBO drie verbrandingsovens en verwerkt het jaarlijks zo’n 180.000 ton afval. De vrijgekomen energie wordt optimaal benut door het om te zetten in warmte en elektriciteit. Hiermee draagt IVBO bij aan de vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen. Zo moet de binnenstad van Brugge tegen 2050 klimaatneutraal worden.

Naast een uitbreiding van het warmtenet neemt ook het aantal laadpunten voor elektrische voertuigen drastisch toe in Brugge. Eind 2022 waren er al 500 laadpunten in de stad, waarvan een derde op openbaar terrein. Sindsdien zijn er nog eens 92 plaatsingsdossiers goedgekeurd, wat resulteert in 184 extra laadpunten op openbaar terrein. Brugge is momenteel koploper wat betreft het aantal lopende plaatsingsdossiers. De nieuwe laadpunten worden strategisch geplaatst, waarbij de drukst bezette laadpalen extra laadpunten krijgen. Het doel is om elektrisch laden te groeperen en zo het zoeken naar beschikbare laadpunten te vermijden. In totaal zal Brugge haar aantal publieke laadpunten op openbaar terrein binnen een half jaar verdubbelen. Interparking zal in 2023 zo’n 174 extra laadpunten in de Brugse parkeergarages plaatsen, gevolgd door nog eens 240 in 2024. Het streven is om de bovengrondse laadpunten in de binnenstad voornamelijk te gebruiken door de bewoners, terwijl toeristen en bezoekers gebruik kunnen maken van de ondergrondse laadpunten of de nieuwe snellaadpunten.

Naast het investeren in duurzame alternatieven kiezen we met het Brugse stadsbestuur ook voor andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het autoluw maken van bepaalde straten tussen bepaalde tijdstippen is daar een voorbeeld van. Vanaf 1 juli 2023 wordt een groter deel van de Brugse binnenstad autoluw, en slimme camera’s met nummerplaatherkenning zullen overtreders automatisch beboeten. De regeling geldt van 13:00 tot 18:00 uur en omvat de Steenstraat, Zuidzandstraat, Geldmuntstraat en vanaf 1 juli nu ook de Katelijnestraat. Bewoners, garage-eigenaren, zorgverstrekkers, mantelzorgers en taxibedrijven kunnen doorgangsbewijzen aanvragen om toegang te krijgen tot de zone. 

Naast autoluwe straten in de binnenstad stelden we in 2022 als stadsbestuur ook een deel van de Brugse binnenstad in als fietszone, aangeduid door verkeersborden. Een fietszone bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten, waar de maximumsnelheid van 30 km/u geldt voor alle weggebruikers. In een fietszone hebben fietsers voorrang en dienen gemotoriseerde voertuigen (zoals bussen en auto’s) achter de fietsers te blijven. In totaal hebben negentig straten het statuut van fietsstraat gekregen, wat neerkomt op een totale afstand van 13,06 kilometer. Hierdoor wordt Brugge meer dan ooit een echte fietsstad.

Dat wij met Brugge een fietsstad willen zijn, blijkt niet alleen in het instellen van fietszones, maar ook in het verbeteren van het huidige fietsnetwerk. Het college van burgemeester en schepenen gaf daarom in 2020 haar goedkeuring voor de realisatie van het concept van een stadsfietsroute langs de fietsring als onderdeel van het Europese project ‘Handshake’. Het concept van de stadsfietsroute richt zich op het creëren van een fietsinfrastructuur die is afgestemd op de behoeften van de inwoners van Brugge. Het plan omvat een ladderstructuur aan de oostzijde van de stad en het transformeren van vestingstraten in fietsstraten aan de kant van de binnenstad. Aan de rand van de stad worden de fietsroutes gekoppeld aan toekomstige fietssnelwegen. De realisatie van de stadsfietsroute vindt geleidelijk aan plaats, met het wijkmobiliteitsplan Christus-Koning en de aanpak van verkeersknelpunten als eerste stappen in de richting van een fietsvriendelijk Brugge.

Afgelopen periode teisterden verschillende crises onze regio. De gestegen energieprijzen namen ook voor lokale besturen een hap uit het budget. Openbare verlichting bleek hierin een stevige uitgavenpost. In 2020 engageerde Fluvius zich om tegen 2030 alle openbare verlichting over te schakelen naar led-verlichting. In Brugge maken wij hier werk van. 70% van de straatverlichting in de Brugse binnenstad bestaat ondertussen uit led-lampen. Het voordeel van led-verlichting is dat deze gedimd en gedoofd kan worden. Doordat het overgrote deel van de Brugse binnenstad reeds verled is, is het mogelijk de straatlichten met 50% te dimmen tussen 23.30 uur ’s avonds en 5.30 uur ’s morgens. Met de oude straatverlichting was dit niet mogelijk. 

19. Zwemmen in de Brugse reitjes

Bruggelingen die tijdens de zomer graag in de buurt van water vertoeven, mochten deze legislatuur juichen. We stelden een zwemzone in langs de coupure en in 2023 groeide die zone zelfs met factor drie. Zomerzwemmen in de Coupure is ondertussen een vaste waarde geworden in het aanbod aan zomerse activiteiten van de Brugse sportdienst. Van 1 juli tot en met 3 september kan je van 13u tot 20u elke dag gratis komen zwemmen, genieten van de zon of gezellig samen vertoeven op de zitbanken met de voeten in het water.

De zwemzone wordt dit jaar ook uitgebreid met een sportieve zwemzone van 70 meter! Rond het zwemplatform is het mogelijk om te komen dobberen op een zwemband of luchtmatras en zelfs te springen in het water. Vanaf de rode drijflijn zal de nieuwe zone ingaan. Deze is voorbehouden voor sportieve waterrecreatie. Afstandszwemmen, suppen, initiaties reddend zwemmen en initiaties waterpolo zullen mekaar er afwisselen.

20. Bruisende evenementen in Brugge

Feest in ’t Park is een jaarlijks festival dat in teken staat van het mondiaal beleid van de stad Brugge. Het is een uniek en gratis festival met als thema voor dit jaar: water.

Een belangrijk aspect van Feest in ’t Park is duurzame voeding. Alle eetstanden serveren gerechten met oog voor duurzaamheid, en aan de bar en cocktailbar worden fairtradeproducten verkocht. Het festival stimuleert het gebruik van herbruikbare bekers, borden en bestek, die bij verschillende inzamelpunten kunnen worden verzameld. Eigen dranken zijn niet toegestaan, maar je kunt eet- en drankbonnen kopen aan de bonnenstand op het terrein.

Dit jaar is het de laatste keer dat Feest in ’t Park plaatsvindt in het huidige Minnewaterpark, omdat het park binnenkort heraangelegd zal worden. Volgend jaar zal het festival echter terugkeren naar deze locatie, zij het met een nieuwe inrichting.

Een van de bekendste evenementen in Brugge is het Cactusfestival, een jaarlijks muziekfestival dat nationale en internationale artiesten samenbrengt op het prachtige Minnewaterpark. Met een divers programma van verschillende muziekgenres zorgt het Cactusfestival voor een onvergetelijke ervaring voor muziekliefhebbers van alle leeftijden. Een jaarlijkse meerwaarde voor de stad waar wij graag aan meewerken

Benenwerk is een zomerse dansreeks waarbij verschillende pleinen en straten in de binnenstad omgetoverd worden tot sfeervolle dansvloeren. Bewoners en bezoekers kunnen genieten van live muziek en dansstijlen variërend van salsa tot swing, en kunnen zelfs deelnemen aan gratis dansworkshops.

Brugge is ook de thuisbasis van Klinkende Kroegen, waarbij lokale cafés en bars fungeren als podia voor diverse muzikale acts. Het is een geweldige manier om de gezellige sfeer van de stad te ervaren en te genieten van live muziek terwijl je langs de historische straten wandelt.

De Republiek is een cultureel centrum dat het hele jaar door een gevarieerd programma van voorstellingen, films, lezingen en exposities biedt. Het is een creatieve hub waar kunstenaars, denkers en publiek samenkomen om te genieten van culturele activiteiten en om ideeën uit te wisselen.

21. Zwoele zomeravonden met ‘Dansen op de Vismarkt’

‘Dansen op de Vismarkt’ is een geliefd evenement dat al 14 jaar lang een vaste plaats heeft op de zomerse evenementenkalender van Brugge. Dit jaar neemt de vzw Brugge Plus de organisatie van het evenement op zich en brengt daarmee salsa en tango naar de prachtige omgeving van de Vismarkt.

Gedurende de maanden juli en augustus wordt de Vismarkt op zaterdagavonden overgenomen door enthousiaste salsadansers, terwijl op zondagavonden de tangoliefhebbers aan bod komen. Dansliefhebbers uit heel Vlaanderen en zelfs uit Nederland verzamelen zich op de dansvloer. Bij mooi weer wordt verwacht dat er meer dan 100 dansers aanwezig zullen zijn.

Maar het evenement draait niet alleen om de dans zelf, het is ook de verbondenheid die het creëert die het zo bijzonder maakt. Er is geen drempel, geen barrière die de weg naar de dansvloer verspert. Iedereen is welkom, of je nu een doorgewinterde dansprofessional bent of gewoon graag je benen losgooit op zuiderse klanken.”

Praktisch gezien vindt ‘Dansen op de Vismarkt’ plaats op zaterdag- en zondagavonden in juli en augustus, van 18.00 uur tot 22.00 uur. Het is een geweldige gelegenheid om te genieten van muziek, dans en de levendige sfeer op een van de meest historische pleinen van Brugge. Dus trek je dansschoenen aan en kom samen met anderen genieten van deze bijzondere avonden vol ritme en vreugde.

22. Futureproof Brugge

De noden en wensen van de Bruggelingen stoppen niet aan het einde van de ambtstermijn van huidig bestuur. Het is daarom van cruciaal belang dat niet alleen met oog op het heden bestuurd wordt. Het plannen en implementeren van langetermijnoplossingen en het ontwikkelen van een duurzame visie zijn essentieel om continuïteit en vooruitgang te waarborgen. Daarin zetten we deze legislatuur een aantal belangrijke stappen vooruit.

Het voorstel om een Brugse Ramblas te realiseren tussen de Bloedput en ‘t Zand dateert van 2012, maar Vlaanderen startte in 2022, zo’n tien jaar later, een studie dat de mogelijkheden onderzoekt. De Hoefijzerlaan is vandaag de toegangsweg van Brugge. Deze drukke vierbaanweg doorkruist als een autostrade het ei van Brugge en is echt een doorn in het oog. De infrastructuur leggen we beter onder de grond, waardoor we bovengronds een groene brede laan kunnen creëren naar het voorbeeld van de Ramblas in Barcelona. Dit zou de omgeving van ’t Zand meteen een nieuwe impuls kunnen geven.

Sinds de jaren tachtig van vorige eeuw prijkte de alombekende fontein op ‘t Zand. Door de heraanleg van het centrale plein in 2017 verdween het kunstwerk. Vandaag zijn we nog op zoek om in de vervanging van de fontein te voorzien. De nieuwe ‘Eyecatcher’ moet op z’n minst verplaatsbaar zijn.   

Met het stadsbestuur hebben we ook besloten om een studie te laten uitvoeren over de toekomstige invulling van de site van Howest in de Sint-Jorisstraat. De hogeschool verhuist binnenkort namelijk naar een nieuwe campus aan de achterkant van het station. Met de studie willen we onderzoeken wat de mogelijkheden zijn op de site, alsook ontwikkelingsvoorwaarden bepalen voor toekomstige investeerders. Er komt alvast géén nieuw hotel vanwege de hotelstop in Brugge. 

Het Zilverpand was ooit een bloeiend handelscentrum in Brugge. Momenteel heerst er vooral leegstand, en daar wilden we dringend wat aan doen. Beginnen deden we met het opknappen van het binnenplein om er zo nieuw leven in te blazen. De groezelige waterbak haalden we weg en we plaatsten eigentijdse zitbanken en een groenperk. Nu volgen inspanningen om ook de leegstand aan te pakken. 

23. Kerstmarkt en kerstbomen 

De kerstperiode is de drukste tijd van het jaar in Brugge, en de kerstmarkt is een belangrijk onderdeel van Wintergloed. De Stad Brugge investeert samen met de Brugse Handelsgebuurtekring in enkele aanpassingen die de kerstmarkt een warme en eigentijdse uitstraling zullen geven en tegelijkertijd storende elementen zullen verbergen. De zwarte units worden bedekt met hout en er worden houten afdakjes geplaatst voor verkopers van kleding en souvenirs, waar ze hun kapstokken aan kunnen hangen. Dit voorkomt dat er bij regen plastic constructies worden gebruikt. Daarnaast zet de Brugse Handelsgebuurtekring dagelijks twee mensen in om orde en netheid op de pleinen te waarborgen. Op elk plein komt een houten overdekte consumptieruimte, zodat regen de bezoekers niet zal weerhouden. Het Brugs Handelscentrum werkt samen met de Stad aan jaarlijkse verbeteringen als organisator van de kerstmarkt.

Heel wat handelaars maakten deze legislatuur gebruik van de levering van kerstbomen om hun gevel mee aan te kleden. Dit zorgt voor een uitgesproken, gezellige sfeer op ons Brugs openbaar domein. Maar ook op diverse andere locaties in de Stad maken handelaars werk van een sfeervolle kerstgevel. In totaal leverden we in 2022 meer dan 450 kerstbomen af bij onze handelaars! 

24. Brugse zwanen 

De Brugse zwanen bleven lange tijd gespaard van de vogelgriep die sinds november 2021 onafgebroken circuleert. Toch stelden we een aantal besmettingen vast. We hebben onmiddellijk verhoogd toezicht en verzorging voor onze Brugse zwanen verstrekt. Verzorgers gaan dagelijks twee- tot driemaal langs op het terrein om de dieren visueel te controleren op symptomen van de ziekte. Om verspreiding tegen te gaan, reinigen de verzorgers hun schoenen eerst grondig en ontsmetten ze deze voor ze naar een andere locatie gaan. Zieke dieren worden zo snel als mogelijk uit het water gehaald, in isolatie geplaatst en door een dierenarts, de verzorgers en het VOC opgevolgd. Om de populatie te versterken, brachten we overigens zes nieuwe zwanen binnen. 

25. Heilig Brugge

Brugge, een stad doordrenkt van geschiedenis en prachtige architectuur, herbergt een schat aan abdijen en kerken die door de eeuwen heen een belangrijke rol hebben gespeeld. In de afgelopen legislatuur heeft het stadsbestuur van Brugge zich ingespannen om deze historische gebouwen nieuw leven in te blazen door middel van creatieve herbestemmingen. Deze transformaties hebben niet alleen bijgedragen aan het behoud van het cultureel erfgoed van de stad, maar ook aan het creëren van levendige en inspirerende ruimtes voor de gemeenschap. 

De Sint-Godelieveabdij in Brugge krijgt een nieuwe invulling. Tot acht jaar geleden was het nog bewoond door benedictijnse zusters, maar sindsdien staat het gebouw leeg. In samenwerking met Toerisme Vlaanderen hebben we met het stadsbestuur besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe bestemming voor de abdij. Bezoekers kregen ook de mogelijkheid om hun eigen voorstellen in te dienen. Dit resulteerde in acht diverse concepten die allen een plaats krijgen in de abdij. Zo zal het voor bezoekers mogelijk zijn om de slaapcellen van de zusters te huren als werkplek. Daarnaast stelt de abdij ook de deuren open voor ondernemers en bedrijven. Bezoekers kunnen er ook terecht voor culturele activiteiten. Er komt zelfs een brouwerij in de boomgaard van de abdij. 

De nieuwe invulling van de Sint-Godelieveabdij en de ontsluiting van de tuinen zal gepaard gaan met de ontsluiting van de tuin van het Kapucijnenklooster. In 2021 kocht de stad ook het Kapucijnenklooster om nadien in erfpacht te geven aan Toerisme Vlaanderen die het herbestemmingstraject vorm zou geven. De kerk wordt een ontmoetingsplek, het klooster dient als internaat en groepsverblijf voor jongeren en de open tuin een broedplek voor kunst en beleving.

Op donderdag 6 oktober 2022 opende het splinternieuwe Bijbelse belevingscentrum Biblia zijn deuren op de locatie van het Grootseminarie in Brugge. Voorheen was het Bijbelhuis veertien jaar lang gehuisvest op het prachtige abdijdomein Zevenkerken, waar bezoekers met behulp van een audiogids de fascinerende wereld van de Bijbel konden verkennen.

Ook mannen mogen voortaan in het Brugse Begijnhof wonen. Dat was sinds de dertiende eeuw een vrouwenbastion. Aan die eeuwenlange traditie dreigt nu binnenkort een eind te komen. De stad neemt het beheer over en mag geen mannelijke huurders weigeren. Al hoeft dat niet meteen een probleem te zijn. Het is vooral belangrijk om het karakter van het begijnhof te vrijwaren. Het moet een stilteplek blijven. Daarenboven denken we na over het openstellen van de aanpalende moestuin voor bezoekers.

26. Speelplein Koningin Astridpark

Het speelplein aan het Koningin Astridpark werd volledig vernieuwd. Dit is een van de grootste speelpleinen van de binnenstad. Omwonende kinderen, leerlingen van scholen en kinderen van toeristen komen er regelmatig spelen. Er werden twee zandzones met cirkelvormige rand aangelegd. In de grote zandzone staan speeltoestellen voor de kinderen, met de zone voor de -6 jarigen vlakbij de picknicktafels. Het speelplein is ontworpen met de levende Brugse binnenstad in gedachten. Het grote torentoestel doet denken aan de eeuwenoude hoge herenhuizen. Een theaterplatform verwijst naar de opvoeringen in de binnenstad. 

PLANNEN VOOR DE BRUGSE BINNENSTAD

1. Stadsvernieuwing in een historische stad is een uitdaging

In een historische stad is stadsvernieuwing essentieel, maar absoluut geen evidentie. Afgelopen legislatuur konden we echter wel enkele mooie realisaties aankondigen.

De plannen voor de nieuwe tentoonstellingshal BRUSK! waren al eerder bekend. Aan het einde van 2022 werden de oude schoolgebouwen van het Sint-Andreasinstituut afgebroken en vervolgens werd er een archeologisch onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek liep ondertussen op zijn einde en de bouw van de nieuwe tentoonstellingshal is begonnen. BRUSK! zal dienen als een locatie waar de stad Brugge tijdelijke tentoonstellingen zal organiseren. Daarnaast wordt BRUSK! ook een open huis, een plek waar bezoekers, toeristen en inwoners van Brugge vrij in en uit kunnen lopen en volop kunnen genieten van cultuur. Ik ben blij dat ik mijn stempel kon drukken op dit project voor Brugge.

Met de start van de werkzaamheden aan de nieuwe tentoonstellingshal BRUSK van Musea Brugge in het hart van de Brugse binnenstad is een nieuwe stap gezet in het masterplan voor de realisatie van een museumsite. De restauratie van het Groeningemuseum is de volgende in de rij. Het vernieuwde museumkwartier zal zowel nationale als internationale hedendaagse kunstenaars volop kansen bieden om zich te ontplooien. Nog een troef om zowel nationale als internationale cultuurliefhebbers naar de prachtstad te lokken.

De restauratie van het bekende Belfort in Brugge staat gepland tussen 2026 en 2029, maar de voorbereidingen hiervoor worden nu al getroffen. Een voorstudie werd aangevat zodat de werkzaamheden zorgvuldig opgestart kunnen worden.  

2. Huis van en voor de Bruggeling

Het dienstverleningscentrum Huis van de Bruggeling zal verhuizen naar Huize Minnewater. De huur van het huidige ‘Huis van de Bruggeling’ legde de voorbije jaren een druk op de exploitatie. Vandaar dat de keuze gemaakt werd om niet langer te huren, maar om te investeren in een eigen eigendom. Tegen 2026 zal deze site het middelpunt zijn voor alle vragen van de Bruggeling. Het ‘Huis van de Bruggeling’ en het ‘Sociaal Huis’ zullen er al postvatten. Later zullen andere stadsdiensten zich er ook vestigen.  Eens intrede genomen in het Minnewater als Huis van en voor de Bruggeling, zal ook de tuin toegankelijk zijn. 

3. Opmaak Brugs Kerkenbeleidsplan

Het Brugse stadsbestuur werkt aan een kerkenbeleidsplan en start nog dit jaar pilootprojecten met nieuwe bestemmingen voor enkele kerken. Participatie en onderzoek spelen hierin een belangrijke rol. De visie uit 2017 wordt herzien vanwege het verminderde aantal kerkgangers, het mindere gebruik van de gebouwen en de hoge kosten voor restauratie en onderhoud.

4. Stationsplein krijgt een volledige make-over: stationsomgeving volledig ondertunneld

Het stationsplein krijgt vanaf 2024 een volledige make-over. Stad Brugge krijgt hiervoor een grote steun van de Vlaamse Regering. Ons doel is om de stationsomgeving bij de ringweg in zijn geheel leefbaarder en vooral veiliger te maken voor alle weggebruikers. Daarnaast streven we naar het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van deze ingang naar het historische stadscentrum. Er is gekozen voor een alomvattend concept dat bestaat uit drie tunnels: één voor voetgangers en twee voor fietsers, en een veilige herinrichting van de gehele stationsomgeving. Deze plannen hebben tot doel de mobiliteit te verbeteren en tegelijkertijd de esthetiek en functionaliteit van het gebied te versterken.

5. Kanaaleiland

6. Toekomst 9 deelkwartieren

7. Reset :  zenige, klimaat en wonen

8. Heraanleg  Langerei en Potterierei en herstel kaaimuren

9. Meer potentie voor buurtparken in Sint-Gilles

JOUW SUGGESTIE VOOR DE BINNENSTAD?

Heb jij nog suggesties Voor de Binnenstad? Laat het dan zeker weten door te mailen naar info@voorbrugge.be